Bienvenido en la Reserva Biológica Cerro Seco - Reisverslag uit Bahía de Caráquez, Ecuador van Esther Jongen - WaarBenJij.nu Bienvenido en la Reserva Biológica Cerro Seco - Reisverslag uit Bahía de Caráquez, Ecuador van Esther Jongen - WaarBenJij.nu

Bienvenido en la Reserva Biológica Cerro Seco

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

18 Juli 2012 | Ecuador, Bahía de Caráquez

Gisterochtend 06.00 uur aangekomen (na een lange hobbelige nachtrit zonder slaap) in Bahía de Caraquez en een kwartiertje later in Cerro (= top van de berg) Seco (droog). Bovenop een berg in de bush bush. Ik ben er vorige week al een nacht geweest, dus ik voelde me eigenlijk meteen weer thuis bij Marcello en Migaela. Lorijn en ik delen een kamer/hut samen met andere huisdieren, sowieso voor deze week, omdat er nog meerdere mensen een nachtje of wat een kijkje komen nemen in het reservaat.

Het droog tropische woud is 110 hectare groot en is van de eigenaar Marcello. Het is een biologisch reservaat aan de kust en alles draait om respect voor de natuur en de dieren in het woud. Zo maken ze hier o.a. gebruik van composttoiletten (een voor de heren en een voor de dames) en gaan ze erg zuinig om met opgevangen regenwater. Ze kweken zelf biologische groenten. Ook kweken ze planten, bomen, struiken, die ze terugzetten in de natuur of verkopen.

Gisteren zijn we meteen de kweekruimte ingedoken om mislukte kweeksels opnieuw klaar te maken voor een nieuwe poging. Dat betekende zeker 100 halve frisdrankflessen en zakjes in bakken met water vol laten lopen met water, terugplaatsen, vullen met zand. Vervolgens in ieder flesje/zakje één zaadje van een boomsoort doen, daarna elk zaadje onderstoppen met zand en zo nodig water geven. Een flink karwei waar we lang mee bezig zijn geweest. Nu maar hopen dat deze poging niet mislukt…

Verder zijn er twee honden hier; Lassie (moeder) en Grillo (zoontje van 8 maanden). Ze zijn het alarm van het huis, maar ook erg lief. Ook zijn er twee ezels, kippen, haan en natuurlijk alle andere moeilijk te identificeren huisdieren :-)

De leefruimte met keuken is helemaal open. Het eten is trouwens erg lekker, veel verse vis en groenten. Twee keer per dag warm eten, dat zal wel even wennen zijn.
Viezigheid veeg je overigens zo over het balkon naar beneden. Erg handig! Stroom en internet zijn sinds kort weer aanwezig. Hopen dat het zo blijft.
Een douche nemen betekent dat je dit het liefst zo snel mogelijk doet (handig met lang haar haha) en is uiteraard koud. Nou maakt dat niet zo veel uit, want het is hier erg warm overdag.

Vanochtend hebben we onze ochtendwerkzaamheden geleerd. We moeten een flink stuk het woud in om een soort gras voor de ezels ze gaan ‘hakken’ met een gigantisch mes. Een pittig karweitje. Vervolgens moet je met je baal gras weer teruglopen, het gras is erg scherp en we zaten al gauw onder de schrammen. Daarna terug voor een emmer water te halen voor de ezel die het verste weg staat. Zo nu en dan moeten ze ook verplaatst worden. Ze staan vast aan het touw, afzonderlijk van elkaar omdat ze anders ruzie maken. De andere ezel had weer wondjes. Deze keer van vleermuizen die hem hadden aangevallen vannacht. Een geruststelling is dat ze het niet echt voelen, omdat ze vleermuizen eerst een soort verdoving achterlaten. Daarna het kippenhok in om eieren te rapen, gras te brengen, voer bij te vullen en kijken of de stokken waarop ze slapen nog in orde zijn.
Ook hebben we vandaag kennisgemaakt op het plaatselijke schooltje dat ongeveer uit 20 leerlingen bestaat. Hier moeten we vanaf morgen dagelijks drie kwartier Engelse les gaan geven. Zo leren we ook meteen wat mensen kennen uit de gemeenschap. Een erg gezellig dorpje waar we een echte bezienswaardigheid zijn hihi.
Doorgelopen naar het stadje om groenten en fruit op de markt te kopen. Daar zijn we de plaatselijke school binnengelopen om een 125 jaar oude landschildpad te gaan bekijken die daar woont. De school is ook naar hem vernoemd. Hij zat nu tussen de kinderen op de speelplaats, omdat zijn verblijf een soort van gerenoveerd werd. Beetje zielig was het wel.

Bepakt en bezakt met groenten en fruit terug naar huis gelopen. Pff, zwaar met dit weer.

Vanmiddag hebben we surf-les! Ik heb in Costa Rica ook surf-les gehad en ik weet dat het best moeilijk is…maar ik heb er zin in!

Tot snel amigos!!

Kus,
Esther

• 19 Juli 2012 - 06:58

Rob & Immy:

Hey meid

Gezellig dat je met Lorijn een huisje deelt. Daar ben je even met bezig dan met 100 halve frisdrankflessen en zakjes in bakken met water vol laten lopen met water en dan teruplaatsen en vullen met zand. Hopen voor jullie dat deze poging niet mislukt... Leuk dat er ook dieren zijn..
    Dat is inderdaad lastig met lange haren om snel mogelijk te douche...
    Veel plezier!!

Liefs Rob & Immy
    Pootje van Boemer & Luna

• 19 Juli 2012 - 07:29

Mariëtte:

Esther, ik heb je verhaal weer met veel plezier gelezen en met de foto's erbij een goede indruk gekregen van alles wat je daar meemaakt. Waarschijnlijk gun je jezelf een lekker bad?
    Zo'n schildpad op het schoolplein in Wessem zou toch ook leuk zijn.....zie je het al voor je?

Esther, geniet er nog lekker van,
    lieve groet,
    Mariëtte

• 19 Juli 2012 - 17:01

Mariet:

Ha Estherke,
    Je ziet er goed uit. Je foto's geven trouwens een goed beeld van de situatie die je beschrijft. Volgens mij heb je het goed naar je zin. Werken in de natuur; lekker weer; fijn eten; goed gezelschap; gezellig tussen de dieren; surfen en nog veel meer. Het wijkt een beetje af van de activiteiten hier!
    En dan ben je zelf ook nog een bezienswaardigheid..
    Volgens mij ben je straks voor geen enkel dier meer bang. Kunnen we lekker een beroep doen op jou in noodgevallen.
    Esterke, geniet van alle mooie dingen.
    Knuffel, Mariet.

• 19 Juli 2012 - 17:49

Truuske:

¿Cómo va contigo Estherke

Domme vraag natuurlijk bij het lezen van jouw uitgebreide, enthousiaste verslagen en het bekijken van al die prachtige foto's. We hoeven ons echt geen zorgen om jou te maken. Je hebt het duidelijk naar je zin: heerlijk eten, prima weer, leuk gezelschap en vooral een prachtig land met fijne mensen. Wij krijgen steeds meer zin...............
    Esther, we blijven je steeds volgen en genieten van jouw avontuur!

Heel veel hartelijke groeten en een dikke knuffel!

Truus en Jan.

• 20 Juli 2012 - 02:34

Mama:

Ha sjatteke.
    Even een berichtje van de nachtbraker.
    We hebben gisteren nog geskypt en veel dingen al verteld.
    Je ziet er goed uit en hebt het erg naar je zin, wat zul je verlangen naar een warm bad en een fatsoenlijk toilet, die voorzieningen hebben ze daar niet.
    De foto,szijn weer erg mooi zo krijgen we ook een beeld van hoe de mensen daar leven.
    en hebben jullie al wat kunnen plannen voor a.s weekend samen er even op uit.
    geniet van alle dingen die je nog gaat doen en zien.
    We kijken al weer uit naar je volgende verhaal.
    we spreken elkaar weer gauw op skype.
    veel liefs en kusjes van vattie en muttie een dikke poot van Gonzo.

• 20 Juli 2012 - 11:58

Axel:

Hoi Esther, leuk dat je gisteren even live was op FB toen wij bij Reitz zaten (disfrutar de una buena comida). Wederom mooie sfeerfoto's. En weer bedankt voor die lekkere foodfoto's. Wat een mooie maar vooral smakelijke fruitmuur. Hier hoef je geen honger te lijden. Wat een mooie ogen heeft Grillo. Kun je hem niet meenemen voor mij?? Het toilet met uitzicht doet mij denken aan Oostenrijk, toen ik voor een urinoir stond, kijkend door een raam naar prachtig wit besneeuwde bergen. Wat is plassen dan leuk (LOL). Qué tiempo hace alli? Mucho ejercicio favorece la salud. Hasta la vista!!

• 22 Juli 2012 - 09:34

De Spreeuwtjes:

ha esther wij zijn weer op de hoogte van jou werk vakantie leuke foto,s
    lekker eten en hard werken in de zon
    je ziet er goed uit en kunt zien dat je er van geniet tot gauw gr

• 22 Juli 2012 - 13:31

Mieke:

Ha meid,

Wat een leuk verslag weer! Heerlijk lijkt me dat......surfen! Geniet maar met volle teugen...de weken lijken te vliegen.

dikke kus

• 06 Augustus 2012 - 15:38

Jantine:

Zo....wij zijn ook weer thuis....dus nu alle reisverslagen lezen die ik gemist heb. Tot nu toe klinkt het allemaal prachtig en de foto's zien er super uit. Het lijkt mij qua natuur een erg mooi land. Hopelijk ervaar jij dit ook zo.
    Ik ga snel verder lezen! xx jantine