Donaties - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Esther Jongen - WaarBenJij.nu Donaties - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Esther Jongen - WaarBenJij.nu

Donaties

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

01 Augustus 2011 | Vietnam, Can Tho

Vandaag hadden Mieke en ik met Phuong afgesproken om vandaag mijn donatiegeld dat ik gekregen heb van familie en vrienden, goed te gaan beteden. Phuong heeft de met de Pagoda en City Orphanage gebeld om te vragen wat ze het meest nodig hadden.

Om 11 uur waren we bij de Pagoda. Blijft een apart sfeertje daar. Samen met het hoofd van de weesjes op naar het centrum om schoenen te kopen. Mieke bij Phuong achterop de scooter en ik bij het ‘hoofd’.
Ze reed naar een kinderkledingwinkel. Ze paradeerde meteen richting de schoenenafdeling en begon zich flink uit te leven. Af en toe keek ze vragend om en hield me een schoentje voor. Ze had een goede smaak vond ik, dus ik knikte instemmend. Het waren goede schoenen; stevige zool, goede kwaliteit. Ze vroeg me via Phuong wat ze te besteden had: 2.000.000 VND (ongeveer 70 euro). Ze bleef de mandjes maar volgooien en wij keken elkaar een vragend aan. Op naar de kassa. Daar aangekomen werden de mandjes nog een paar keer zorgvuldig doorgespit. Toen kwam ze erachter dat ze nog geen meisjesschoenen had uitgezocht. Met een ander mandje weer terug naar de schoentjes. Een uur later was ze eruit. Ze keek erg voldaan en blij. Beetje raar dat ik toen moest afrekenen, maar ik deed het met liefde. In totaal 18 paar schoenen, moet je in Nederland eens proberen!

Op naar de andere kant van Can Tho voor de proteïne poeders voor de kleintjes van het City Orphanage, was vlakbij zei Phuong…maar niet heus. Wij weer als gekken achter de scooter aan fietsen met 35 graden.. Daar aangekomen vroeg Phuong wat ik hier wilde besteden. Ik wist dat dit een meest nodig was en het duurste (ongeveer 600 VND per bus): 6.000.000 VND. We hebben 10 bussen besteld en ze worden vanuit Saigon deze week geleverd. Ik hoop dat ze aankomen voordat ik naar Saigon ga, zodat ik ze zelf kan gaan geven. Anders weet ik zeker dat Phuong ze zal bezorgen en foto’s zal maken.

Daarna hebben we flink wat schriften en pennen ingeslagen voor de kinderen van Thien An. Ook hier was melkpoeder welkom geweest, maar zij krijgen veel meer binnen van donaties e.d. dan het City Orphanage. Dus die melkpoeders komen er wel. Ook Phuong was het eens met de keuze het meest te besteden aan City Orphanage. Donderdag zal ik Thien An verblijden met de spullen.

Morgenmiddag ga ik nogmaals naar het Charity Hospital om daar 1.000.000 VND te doneren. Dit als geldbedrag, omdat hier keurig op een bord wordt bijgehouden wat er aan donaties binnenkomt en Mr. Tham (hoofd geld) houdt ook bij wat er uit wordt gegeven. De mensen die zorgen voor het eten zijn allemaal vrijwilligers, veelal oudere dames en heren. Alles wat wordt bereidt in de keuken is van begin tot eind gedoneerd; ofwel in geld ofwel in product. Zij krijgen groente en fruit van verschillende markten. Is dit te weinig, dan gebruiken ze de gedoneerde geldbedragen om ervoor te zorgen voldoende groente en fruit te hebben om voor het hele ziekenhuis te kunnen kopen. Of zorgen dat de rijst en olievoorraad wordt aangevuld. Kortom het geld dat hier binnenkomt, wordt echt goed besteed.

Alles bij elkaar is er zo’n 10.000.000 VND gedoneerd. Het komt écht goed terecht. Mensen die deze donaties mogelijk hebben gemaakt, heel erg bedankt!
* Mijn schatjes vattie en muttie
**Mijn lieve peettante Tante Tila
***Mijn enthousiaste collega’s van basisschool St. Medardus, Wessem
****Er waren nog een paar collega’s die nog een persoonlijke bijdrage hebben geleverd: Mariet, Jack, Jo en Truus
*****I-Trail (bootcampinstructeur Marco Verberne)

Liefs,
EstherKlaas

  • 01 Augustus 2011 - 20:30

    Jo:

    Hoi Esther,

    Wat een geluk: ik ben nu de eerste die op jouw verhaal mag reageren . Een voorrecht.
    Als je die bedragen ziet dan denk je : wow dat zijn daar allemaal miljonairs..... maar de werkelijkheid is anders. Fijn dat je deze donaties zo goed besteedt, meid. Prima.
    En Esther is het nog goed vol te houden? Heb je nog genoeg energie over? Ik vertel het tegen menigeen wat jij daar doet voor de medemens en iedereen spreekt zijn waardering daarover uit: KNAP, GEWELDIG. COOL enz. enz.
    Meisje, hou je taai en nog veel plezier. Groetjes Jo

  • 02 Augustus 2011 - 17:51

    Mariet:

    Ha Esterke,

    Een paar dagen de pc. niet bekeken. En dan is er ineens zoveel nieuws, zoveel narigheid.
    Het zal niet meevallen om zover van huis te zijn, terwijl je liever afscheid zou nemen van je neef. Je hebt een prachtige brief geschreven. Zo zul je er toch bij zijn.
    Het werk ginds geeft vast ook veel afleiding; gelukkig maar. En natuurlijk heel veel voldoening.
    En wat fijn dat je het sponsorgeld zo goed hebt kunnen besteden.
    Probeer ook de rest van de tijd te genieten, samen met Mieke. Ik heb bewondering voor de manier waarop je dit project vorm geeft.
    Dikke knuffel,
    Mariet.

  • 03 Augustus 2011 - 08:27

    Piet En Tonny:

    Ha Esther,

    Vanuit Spanje willen wij In Vietnam deze dag bij je zijn!!!!!
    We hopen dat je kracht zult vinden door naar de kerk te gaan en een kaarsje op te steken.
    Het zijn allemaal nare dingen die er gebeuren waar je machteloos in bent.
    We hopen dat jij, deze voor jou zo belangrijke tijd goed af kunt maken zodat je er met voldoening op terug kunt kijken.
    We leven met je mee,
    Dikke knuffel van ons,

    Piet en Tonny

  • 03 Augustus 2011 - 14:08

    Carolien.:

    Fijn dat je toch iets hebt gevonden waar je het geld aan kunt besteden. Ik denk dat ze er heel blij mee zullen zijn en jij denk ik ook als je al die blije gezichtjes ziet.Sterkt verder en hou je taai. Groetjes Carolien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Op deze pagina vinden jullie mijn reisdagboek waar ik vanaf zomer 2011 mijn verre en korte reizen zal beschrijven. In de zomer van 2010 heb ik ruim 5 weken doorgebracht in Costa Rica en hier is mijn reislust echt tot leven gekomen.. Wat een heerlijk gevoel, lekker op reis zonder precies te weten hoe, wat en waar. Mijn beschreven reizen tot nu toe (vanaf aanmelding waarbenjij.nu): Juli en augustus 2011: 4 weken vrijwilligerswerk in Vietnam, daarna 2 weken reizen. Februari 2012: korte stedentrip naar Barcelona. April/mei 2012: 2 weken Italie met mijn ouders Zomer 2012: 5 weken Ecuador; reizen en als afsluiting 3 weken vrijwilligerswerk een Biologisch Reservaat 'Cerro Seco'. Winter 2012/2013: 3 weken Ecuador; samen met mijn amigos Navidad & Ano Nuevo vieren!! Voorjaar 2013: Zuid Italië, geweldige tijd, veel gedaan en gezien, maar geen verslagen gemaakt... Augustus 2013 - augustus 2014: ik ben mijn droom nagegaan. Ik heb een jaar onbetaald verlof genomen en ben op wereldreis gegaan en heb hierdoor nog meer van de wereld mogen zien. Australië, Nieuw Zeeland, Fiji, Japan, Taiwan, Indonesië, Maleisië, Cambodja, Laos en Thailand. Juli/augustus 2015: 5 weken naar Peru en Bolivia. Weekje Spaanse taal opfrissen met individuele lessen op een taalschool in Cisco. Een week vrijwilligerswerk bij een dierenopvang centrum en drie weken rondgetrokken door Peru en Bolivia. Juli/augustus 2016: 4,5 week Maleisië, Borneo en Singapore!

Actief sinds 09 Juni 2011
Verslag gelezen: 479
Totaal aantal bezoekers 182414

Voorgaande reizen:

27 Juli 2016 - 27 Augustus 2016

Maleisië, Borneo, Thailand en Singapore

19 Juli 2015 - 24 Augustus 2015

Peru & Bolivia 2015

20 Augustus 2013 - 01 Augustus 2014

The journey of my life!

26 December 2012 - 15 Januari 2013

Ecuador parte II

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Ecuador: Travelling & Volunteering

23 April 2012 - 04 Mei 2012

Italië 2012

20 Februari 2012 - 26 Februari 2012

Barcelona

09 Juli 2011 - 17 Augustus 2011

Esther gaat Vrijwillig Wereldwijd

Landen bezocht: