Home Sweet Home - Reisverslag uit Roermond, Nederland van Esther Jongen - WaarBenJij.nu Home Sweet Home - Reisverslag uit Roermond, Nederland van Esther Jongen - WaarBenJij.nu

Home Sweet Home

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

23 Augustus 2011 | Nederland, Roermond

Vorige week om deze tijd zat ik in het vliegtuig terug naar Nederland. Woensdagochtend 17 augustus ben ik aangekomen op Schiphol. Mijn moeder stond bijna letterlijk te springen en ook paps en Gonzo stonden me vrolijk op te wachten. Het was heerlijk om weer thuis te komen en iedereen weer te zien, spreken en knuffelen!

Het verlies van Erik was en is nog steeds onwerkelijk. Toen ik woensdag in Nederland aankwam, ben ik vanuit Schiphol meteen naar mijn oom en tante, Mark en Marijke gegaan om ze te knuffelen en er voor ze te zijn. Oma was er gelukkig ook. Ik vond het fijn om bij ze te zijn en met ze te praten.




Ik heb een intensieve, emotionele, mooie en onvergetelijke reis gemaakt deze zomer. Helemaal alleen aan een nieuw avontuur van 6 weken beginnen. Vier weken vrijwilligerswerk doen wat ik al zo lang wilde. Tijdens mijn werk heb ik zeker moeilijke momenten meegemaakt, maar gelukkig ook heel veel mooie, zoals.:
- de lachende kinderen;
- de vrolijke mensen en de goede sfeer in de ‘keuken’ van het ziekenhuis;
- kinderen en volwassenen die graag Engels willen leren;
- kinderen die alleen willen knuffelen of spelen
- de bijzondere mensen die ik tijdens mijn werk heb mogen ontmoeten en heb leren kennen.
Veel mensen vragen me: ‘Zou je dit nog eens doen?’ Mijn antwoord is volmondig JA! Ik heb er zoveel voor teruggekregen; een heleboel mooie en ook emotionele herinneringen en weer een stukje levenservaring. Ik heb zelf veel geleerd; sterk zijn, je niet door situaties in een hoekje laten duwen en er voor de kinderen, en andere mensen die je nodig hebben, zijn. Helaas kun je dingen niet veranderen; ik heb wel een klein lichtpuntje kunnen zijn.



Na deze vier weken vrijwilligerswerk ben ik alleen verder gaan reizen, naar Hanoi. Helemaal op mezelf aangewezen zijn en mijn eigen boontjes doppen in een land dat ik toen al best goed kende. Na die vier weken, wist ik hoe ik dingen moest aanpakken in Vietnam en waar ik goed op moest letten. Dit wist ik ook al van mijn reis naar Costa Rica vorige zomer.
Je moet voor jezelf opkomen (niemand anders doet dit voor je!), op je spullen letten en dit alles heb ik maar al te goed gedaan! Mezelf goed informeren met behulp van o.a. mijn Lonely Planet, zodat je weet hoe je o.a. dingen kunt aanpakken, wat redelijke prijzen zijn en wat voor bijzonderheden er in de omgeving te doen zijn en dan weer bekijken hoe je dat het beste kunt regelen. En daarbij ook nog: taxichauffeurs, motorbikeboys, buschauffeurs en mensen op straat duidelijk maken dat er niet met me viel te sollen, het gevecht tegen je huidskleur en de daarbij horende hoge prijzen… Al met al een hele bijzondere ervaring!



Ik wil graag nog alle mensen bedanken die zo met mij hebben meegeleefd. Het was geweldig om jullie reacties en mailtjes te lezen. Ik keek er elke dag weer naar uit om alle positieve, lieve en opbeurende berichtjes te lezen. Het heeft me heel erg goed gedaan en de reacties hebben me op moeilijke momenten echt verder geholpen. Zo wist ik des te beter dat er zoveel mensen met mij meeleefden en er op deze manier toch voor me waren om me te steunen. Echt super!!!



Het was een bewogen, intensieve en leerzame tijd en ik kijk er met een glimlach op terug: I did it!!


Veel liefs,
Esther



(Zoals beloofd heb ik nog heel veel foto's toegevoegd!)

  • 23 Augustus 2011 - 19:08

    Wilja:

    Trots op je! x

  • 23 Augustus 2011 - 21:27

    Pietprofile@hotmail.:


    Ha Esther,

    We hebben je ervaringen met veel respect gelezen.
    Weten immers hoe moeilijk het is om dit werk te doen .
    Petje af voor je!!!!

    Groetjes Piet en Tonny

  • 24 Augustus 2011 - 13:37

    Marieke:

    Hee Es

    Je hebt het echt super goed gedaan! Ben nog steeds bezig met het lezen van al je verslagen en die zijn heel indrukwekkend.
    Je mag trots zijn op jezelf dat je dit werk hebt gedaan en dat je iets hebt kunnen betekenen in het leven van kinderen die eigenlijk door hun eigen samenleving al opgegeven zijn.
    En natuurlijk heel gaaf om al je belevenissen tijdens je reis te lezen!!
    Hopelijk kun je nog lang nagenieten..
    Nu maar gauw foto's kijken!!

    Dikke kus Marieke

  • 24 Augustus 2011 - 18:29

    Annemie:

    Hoi Esther, ik heb je laatste reisverslag gelezen en de foto's bekeken. Nu begint het gewone leven weer, maar ik weet zeker dat je nog vaak aan deze reis zult terugdenken. Ook voor ons was het leuk om je te volgen en zo te horen zal dit zeker niet je laatste reis zijn.
    Liefs uit Zevenaar

  • 06 Oktober 2011 - 13:09

    Mariëtte:

    Hallo Esther,

    Op deze regenachtige middag heb ik al je verslagen met veel interesse gelezen. Een heel boekwerk met erg mooie foto's. Heftige, zoals je zelf al aangaf, momenten/dagen/ belevenissen maar zeker een grote levenservaring rijker.
    Zo heb ik een beetje een indruk gekregen over het land, het eten daar en de bevolking voor mijn reis in december aldaar.
    Wij zijn daar waarschijnlijk de toeristen zoals jij het omschrijft. Hebben een Engelstalige gids met chauffeur die ons 11 dagen door de Mekong Delta zal rijden. Daarna verblijven we nog een dag of 8/9 op het eiland Phu Quock.
    Esther bedankt voor je reisverslagen,
    groetjes Mariëtte.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Op deze pagina vinden jullie mijn reisdagboek waar ik vanaf zomer 2011 mijn verre en korte reizen zal beschrijven. In de zomer van 2010 heb ik ruim 5 weken doorgebracht in Costa Rica en hier is mijn reislust echt tot leven gekomen.. Wat een heerlijk gevoel, lekker op reis zonder precies te weten hoe, wat en waar. Mijn beschreven reizen tot nu toe (vanaf aanmelding waarbenjij.nu): Juli en augustus 2011: 4 weken vrijwilligerswerk in Vietnam, daarna 2 weken reizen. Februari 2012: korte stedentrip naar Barcelona. April/mei 2012: 2 weken Italie met mijn ouders Zomer 2012: 5 weken Ecuador; reizen en als afsluiting 3 weken vrijwilligerswerk een Biologisch Reservaat 'Cerro Seco'. Winter 2012/2013: 3 weken Ecuador; samen met mijn amigos Navidad & Ano Nuevo vieren!! Voorjaar 2013: Zuid Italië, geweldige tijd, veel gedaan en gezien, maar geen verslagen gemaakt... Augustus 2013 - augustus 2014: ik ben mijn droom nagegaan. Ik heb een jaar onbetaald verlof genomen en ben op wereldreis gegaan en heb hierdoor nog meer van de wereld mogen zien. Australië, Nieuw Zeeland, Fiji, Japan, Taiwan, Indonesië, Maleisië, Cambodja, Laos en Thailand. Juli/augustus 2015: 5 weken naar Peru en Bolivia. Weekje Spaanse taal opfrissen met individuele lessen op een taalschool in Cisco. Een week vrijwilligerswerk bij een dierenopvang centrum en drie weken rondgetrokken door Peru en Bolivia. Juli/augustus 2016: 4,5 week Maleisië, Borneo en Singapore!

Actief sinds 09 Juni 2011
Verslag gelezen: 538
Totaal aantal bezoekers 182414

Voorgaande reizen:

27 Juli 2016 - 27 Augustus 2016

Maleisië, Borneo, Thailand en Singapore

19 Juli 2015 - 24 Augustus 2015

Peru & Bolivia 2015

20 Augustus 2013 - 01 Augustus 2014

The journey of my life!

26 December 2012 - 15 Januari 2013

Ecuador parte II

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Ecuador: Travelling & Volunteering

23 April 2012 - 04 Mei 2012

Italië 2012

20 Februari 2012 - 26 Februari 2012

Barcelona

09 Juli 2011 - 17 Augustus 2011

Esther gaat Vrijwillig Wereldwijd

Landen bezocht: