Let me see your smile! - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Esther Jongen - WaarBenJij.nu Let me see your smile! - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Esther Jongen - WaarBenJij.nu

Let me see your smile!

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

19 Juli 2011 | Vietnam, Can Tho

Lieve allemaal,

Ten eerste: ik geniet nog steeds van al jullie reacties! Super!

Nu volgt nog een update van de laatste twee dagen. Als Mieke post, kan ik moeilijk achterblijven…;-)

Gisteren een heerlijk ontspannen vrije dag. Naar de massagesalon. Deze salon is ook een van de projecten van Vrijwillig Wereldwijd (het leren van Engelse les), alleen zijn wij daar deze periode niet ingedeeld. Maar om dit project toch te steunen, gaan we hier naar toe voor een massage. De salon wordt grotendeels gerund door slechtziende/blinde mensen. Ze kunnen masseren als de beste. Ik ging met rugpijn en was daarna vrijwel over. Een uurtje masseren kost hier zo’n 1,50 euro, dus ik denk dat ik hier een wekelijks uitstapje van ga maken. Want dat heeft mijn rug wel nodig. Al die kleine krukjes, plastic stoeltjes, kindertafeltjes (dit zijn je dinertafels) en mijn harde matras en het fietsen op zeer slechte wegen begint me wel op te breken. Aangezien mijn rug al een van mijn zwakke plekken is..moet ik er goed voor zorgen.

Vandaag dan ook besloten flink te gaan wandelen hier, want ik weet dat dat ook goed is voor mijn rug. Dus teva’s aan en stappen maar :-P en Mieke is natuurlijk ook weer van de partij, een en al gezelligheid. Ik lach me een ongeluk hier met haar!

Gisteravond nog wat met Xuan gaan eten. Bahn Xeo (een soort van gevulde pannenkoek met vlees, groenten en andere onherkenbare dingetjes). Erg lekker. Alleen die berg riviersla hebben we maar laten liggen. Het was een flink stuk fietsen naar dit ‘restaurant’. Maar zo zie je nog eens wat. Daarna naar de rivier geweest en naar het park, waar het stikt van de toeristen. We wisten niet wat we zagen..zelfs nog met een paar Nederlanders gesproken. Aan de kant waar wij zitten, zie je dus echt geen toeristen en dit vinden we eerlijk gezegd ook veel prettiger. Je merkt in zo’n toeristenstuk ook meteen weer zo’n apart sfeertje. Mensen die hun producten aan de man proberen te brengen..ik had er meteen genoeg van. Maar het scheelt als je met een Vietnamees op pad bent. Xuan heeft voor ons nog wat navraag gedaan bij verschillende mannen met een bootje.

Vandaag hebben we een van deze mannen nog opgezocht en een afspraak gemaakt voor vrijdagochtend 06.00 uur. We krijgen een tocht van zo’n 3 uur naar de markt en hij zou ons nog wat mooie zijtakken van de Mekong laten zien. Hij was helemaal zenuwachtig toen we een afspraak gingen maken haha. Hij heeft nog even met een nicht gebeld die wel een beetje Engels sprak om er zeker van te zijn een goede afspraak te maken.

Vandaag Thien An. Leuk zoals altijd, ik voel me er helemaal op mijn plek. Gisteravond nog memoriespellen gemaakt voor mijn groepje: ABC in hoofdletters en kleine letters. Ze kunnen het ABC keurig opdreunen, maar hebben geen idee wat voor letters daar nu bij horen.. Ook nog een spel van 1, 2, 3, etc. en one, two, three, etc. want hiervoor geldt hetzelfde. Het eerste memoriespel was een succes. Tweede nog geen tijd voor gehad. Verdergegaan met de dagen van de week en het uitschrijven van de getallen. Vervolgens hebben we de hele groep laten tekenen. Ze vonden het heerlijk en gingen er goed voor zitten. Ze vinden het geweldig om complimenten te krijgen, heerlijk is dat.
Toen kwamen 4 Franse tandartsstudentes voorlichting geven over tandverzorging (ze hebben een maand van noord Vietnam naar zuid gereisd, dus dit was hun laatste bestemming. De kinderen kregen allemaal een tandenborstel en tandpasta. Ze moesten allemaal een hun tanden poetsen, dit was al hilarisch om te zien. Vervolgens kregen ze een roze pilletje waar ze op moesten kauwen. Alles wat in de mond roze werd, was niet goed. En die kinderen hadden me een roze smoeltjes.. daarna werden alle kinderen door de vier bekeken en ik heb natuurlijk goed meegekeken. Ik ben geen tandarts, maar kon wel meteen zien dat het foute boel was bij de meesten..oei oei volgens Philipine moesten ze enorm veel tandpijn hebben. Alle kinderen met ernstige problemen werden genoteerd in de hoop dat ze naar een tandarts zouden gaan.
Erg leuke en spontane meiden. Morgen gaan we gezellig met ze uit eten!

Onderweg naar huis hebben we langs de straat iets heerlijks gekocht. Een banaantje met daarom heen geplette plakrijst. Lekker, maar erg machtig. Na een middagdutje weer de fiets op om ons bootje voor vrijdagochtend te regelen, te bekijken hoe we ons uitstapje naar het eiland Phu Quoc gaan regelen. Volgende week willen we er drie dagen tussenuit, lekker uitwaaien om een eiland dat echt de moeite waard schijnt te zijn.

Vanavond duur gegeten, we schrokken van de rekening: 121.000 VND (omgerekend zo’n 2 euro p.p. :) ) Maar normaal gesproken eten we met z’n tweetjes tussen de 40.000 en 80.000) dus dit was wel heel luxe, maar moet kunnen toch? We zijn hier ook om te genieten en dat doen we dan ook zeker!

Kussies,

Esther

  • 19 Juli 2011 - 17:31

    Carin En Ben :

    hallo esther

    ook wij ouders van mieke lezen natuurlijk ook jou verhalen wat zijn ze leuk en wat geven ze een goed beeld van wat jullie mee maken
    vooral het nu ook genieten is een goede zaak dan kun je er in het weeshuis weer tegen aan
    mijn hemel een mssage voor €.50 ik zou om de dag gaan ...........
    ben wel benieuwd of jullie hier nog uit eten gaan want echt volgens mij vind je niets voor die prijs
    blijf schrijven en blijf vooral genieten en nogmaals erg blij dat je een beetje zorgt voor ons "hupke" en dat zij ook voor jou een steun kan zijn

  • 19 Juli 2011 - 18:42

    Claudia :

    Hey Esther,

    Wat een verhalen, sommige grappig en andere werkelijk hartverscheurend.
    Een mooie manier op je kostbare tijd te spenderen.
    Ik denk in ieder geval dat je indruk maakt, maar kan ook bijna niet anders.

    Geniet en leer ervan.
    Nu weten we wel dan we in het in dit kikkerlandje ( wat het giet voor verandering weer eens ) zo gek nog niet hebben.

    Grtzzz Claudia

  • 19 Juli 2011 - 19:53

    Antoinette En Peter:

    hey meid wat geweldig om te lezen en wat een ervaring maken jullie mee. we genieten er ieder keer weer van hoe jullie het daar doen groetjes en veel liefs van ons antoinete, Peter en Oma

  • 19 Juli 2011 - 19:54

    Gerrit En Gerry:

    met tranen in mijn ogen heb ik jou reis ver slag zitten lezen leuke maar ook heel aangrijpende verhalen wat mag je trots zijn dat je zoveel voor de kinderen kunt betekenen hoe zwaar ook je krijgt
    er een glimlach voor terug en nog veel meer dankbaar heid ik ben in iedergeval heel trots op jou
    groetjes gerrit gerry en erik een dikke poot van boris

  • 19 Juli 2011 - 21:40

    Tinie:

    Ha die Esther,
    Gelukkig nu ook tijd voor wat onspanning. Laat je maar eens lekker verwennen :-) dat heb je wel verdiend! Fijn dat je het goed kunt vinden met Mieke en dat jullie samen ook veel lol :-D hebben.
    Het is steeds heel boeiend om je verhalen te lezen en zo een beeld te vormen van wat jullie daar allemaal meemaken en tegen komen. Esther succes meid!
    Lieve groetjes Tinie

  • 20 Juli 2011 - 00:50

    Mama:

    Ha mupke!!!!!
    Het is hier nu 3.00uur in de nacht.
    Gisteren weer lekker gekletst, live mee kunnen maken dat jullie veel plezier hebben daar.
    Vandaag naar de floating market en volgende week lekker 3 dagen op stap met Mieke.
    Dan kunnen jullie Vietnam onveilig maken ha ha.
    Heerlijk ontspannen en nieuwe fut verzamelen voor de komende 2 weken, zonder twijfel gaat dit ook lukken. Je hebt al vele leuke reacties gekregen iedereen leeft dan ook enorm met jullie mee.
    Je beschrijft dan ook erg goed hoe het er daar aan toe gaat. Dan worden we ons er weer bewust van hoe gelukkig wij hier zijn. Nou dat was het weer voor vandaag.
    liefs en een dikke kus. Natuurlijk ook een dikke poot van Gonzo.
    mama

  • 20 Juli 2011 - 01:30

    Henny:

    Ik kwam vannacht er pas achter dat ik nog niets gemeld had.
    Het is nu 3.00 u s'nachts, ik zit met een flinke dippppp. Gelukkig dat Maatje binnen kwam met een oppeppertje. Nee hoor geen drank maar koffie. Morgenavond gaan we aan de drank. Riet Geurts neemt afsscheid. De Maaskappelle speelt er ook, dan gaan we een potje jodelen en proosten op jullie. Kijken of we sponsers krijgen. Hebben jullie een gironummer.
    Oh ja ik hoorde van Maatje dat je wilde komen pannenkoeken bakken op ons familieweekend.
    Mieke doet serveren. Nou ik heb goed nieuws voor je er is een plaatsje vrij, wel naast mij. Maar wat jammer, je moeder weet er meer van. IK SNURK. Maar wat hoorde ik Mieke. Snurk jij ook ??????
    Je ziet maar, het blijft toch in de familie.
    Nou toi toi toi voor vandaag en ben wel lief voor die lieve oude man waar jullie vandaag mee op stap gaan.
    Groetjes De Nachtwacht.

  • 20 Juli 2011 - 08:48

    Mariet:

    Ha Estherke,

    Wat een avontuur. Blijven lachen en dan komt alles goed. Het is maar goed dat er ook momenten zijn om lekker te ontspannen. Wat goed dat je zelf lesmateriaal maakt om de kinderen wat te leren. De foto's zijn erg leuk om bij het verslag te bekijken. Zo is het nog beter te volgen.
    Het is hier de afgelopen dagen geen weer geweest voor ijsjes en terrasjes. Ik maak die centen maar over op jouw rekening. Jij weet er vast een goede bestemming voor ginds.
    Geniet van je uitstapje!
    Groetjes, Mariet

  • 20 Juli 2011 - 22:32

    Henny:

    Nou Esther hier ben ik weer, net terug van het afscheidsfeestje.
    Maatje heeft haar danspasjes weer uitgeprobeerd en wel een Polka.
    Ze heeft ook nog zangtalent. Hebben saampjes een duet gezongen, speciaal voor jullie.
    Een staande ovatie hebben we gehad hihihi
    Het gesprek van de avond was over jullie. Collega's hebben jullie site gevonden. Ze toonde allemaal respect. Alleen hebben we geen sponser kunnen vinden Proteion deed het niet. Jammer.
    Ik zou zeggen tot morgen.

  • 21 Juli 2011 - 12:07

    Jo:

    Hoi Esther,

    Wat maak je me daar allemaal mee, zeg. Een compleet nieuwe wereld gaat voor je open.
    Geweldig het werk wat je voor die kinderen doet. Petje af.
    En..... is het ook wat voor een "vutter"? Kunnen ze die ook nog gebruiken??
    Fijn is het dat je een goed maatje gevonden hebt waar je lekker mee kunt optrekken.
    Geniet ervan.
    Groetjes Jo

  • 21 Juli 2011 - 16:29

    Annemie:

    Hoi Esther, wat een mooit foto's, het is leuk je te volgen, zo krijgen we een goede indruk van wat je daar doet. Wat fijn dat jullie daar ook nog zo genieten, dat is goed voor de balans. Het dragon fruit zag er erg lekker uit!

    Liefs uit Zevenaar

  • 26 Juli 2011 - 15:51

    Oma :

    Hallo hier is oma weer . Ik ben weer bij gespijkerd heb alles weer eens sbekeken en het ziet er toch heel droevig uit allemaal .
    maar ik ben blij esther dat je je zo in zet voor deze arme mensen .
    Ben nu ben ons elly aan het eten lekkere oma,s soep met wortelstamp en hachee lekker he .
    Duurd nog wel ff voor je weer terug bent maar ik blijf je volgen heel veel groetjes ook aan je maatjes oma en tante elly en ed

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Op deze pagina vinden jullie mijn reisdagboek waar ik vanaf zomer 2011 mijn verre en korte reizen zal beschrijven. In de zomer van 2010 heb ik ruim 5 weken doorgebracht in Costa Rica en hier is mijn reislust echt tot leven gekomen.. Wat een heerlijk gevoel, lekker op reis zonder precies te weten hoe, wat en waar. Mijn beschreven reizen tot nu toe (vanaf aanmelding waarbenjij.nu): Juli en augustus 2011: 4 weken vrijwilligerswerk in Vietnam, daarna 2 weken reizen. Februari 2012: korte stedentrip naar Barcelona. April/mei 2012: 2 weken Italie met mijn ouders Zomer 2012: 5 weken Ecuador; reizen en als afsluiting 3 weken vrijwilligerswerk een Biologisch Reservaat 'Cerro Seco'. Winter 2012/2013: 3 weken Ecuador; samen met mijn amigos Navidad & Ano Nuevo vieren!! Voorjaar 2013: Zuid Italië, geweldige tijd, veel gedaan en gezien, maar geen verslagen gemaakt... Augustus 2013 - augustus 2014: ik ben mijn droom nagegaan. Ik heb een jaar onbetaald verlof genomen en ben op wereldreis gegaan en heb hierdoor nog meer van de wereld mogen zien. Australië, Nieuw Zeeland, Fiji, Japan, Taiwan, Indonesië, Maleisië, Cambodja, Laos en Thailand. Juli/augustus 2015: 5 weken naar Peru en Bolivia. Weekje Spaanse taal opfrissen met individuele lessen op een taalschool in Cisco. Een week vrijwilligerswerk bij een dierenopvang centrum en drie weken rondgetrokken door Peru en Bolivia. Juli/augustus 2016: 4,5 week Maleisië, Borneo en Singapore!

Actief sinds 09 Juni 2011
Verslag gelezen: 624
Totaal aantal bezoekers 182414

Voorgaande reizen:

27 Juli 2016 - 27 Augustus 2016

Maleisië, Borneo, Thailand en Singapore

19 Juli 2015 - 24 Augustus 2015

Peru & Bolivia 2015

20 Augustus 2013 - 01 Augustus 2014

The journey of my life!

26 December 2012 - 15 Januari 2013

Ecuador parte II

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Ecuador: Travelling & Volunteering

23 April 2012 - 04 Mei 2012

Italië 2012

20 Februari 2012 - 26 Februari 2012

Barcelona

09 Juli 2011 - 17 Augustus 2011

Esther gaat Vrijwillig Wereldwijd

Landen bezocht: