Thien An - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Esther Jongen - WaarBenJij.nu Thien An - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Esther Jongen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Thien An

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

12 Juli 2011 | Vietnam, Can Tho

Vanochtend om kwart voor 7 opgestaan, lekker klam wakker worden, maar heerlijk geslapen. Vandaag de eerste werkdag van Mieke en mij. Op naar Thien An, het weeshuis dat in een hele mooie omgeving ligt. Je moet allemaal over bruggetjes fietsen, over smalle paadjes, super! Het is alleen al zo ontzettend warm..kun je je misschien voorstellen hoe we ons voelen als we van de fiets afstappen :-) twee oververhitte meiden!

De kinderen pakten hun tafeltjes en krukjes (alles van plastic) en we kregen een groepje kinderen van 3,5 tot ongeveer 11 jaar. Hele grote verschillen in Engelse kennis. De kinderen gingen allemaal staan en staken een riedeltje af: goodmorning miss, how are you? Etc… Wij begonnen met een aantal dieren op te schrijven in het Vietnamees en Engels. Het was de bedoeling dat een aantal kinderen dit zouden overschrijven (die al kunnen schrijven). Een paar kinderen waren in no-time klaar en zaten wat verveeld om zich heen te kijken. Mieke is toen verder gegaan met de jongere kinderen en ik heb de 3 oudere kinderen onder mijn hoede genomen. Ze wilden meer leren en in een sneller tempo. Ze wisten al best veel, uitspraak is het grootste struikelblok.

Daarna werden de tafeltjes aan de kant gezet en gingen we met ze spelen. Lummelen met de bal, touwtje springen, etc. en dat allemaal met 30 graden! De kinderen hadden veel plezier en bleven maar komen. Vooral de meisjes raakten je aan, wilden dansjes doen en vooral plezier maken. De jongens waren wat ruwer, wilden ‘snellere’ spelletjes dus daar heb ik een tijdje mee gelummeld. Ze hadden veel lol!

Vervolgens een rondleiding gekregen van het hoofd van het weeshuis. De kant waar wij zitten, zijn kinderen t/m 16 jaar en de andere groep zijn jongeren van 17 t/m 19 jaar. Zij gaan dagelijks naar school om een beroep te leren. Vervolgens door de tuin gelopen en wat biologieles gekregen. Als laatste een tijdje met het hoofd gesproken om haar Engels op peil te houden. Ze vertelde dat ze zelf ook in het weeshuis woonde en dat de andere ‘staff’ betaald werd.

Op het fietsje weer naar huis en wat gegeten. Alice en Isa moesten al snel weer naar hun volgende project. We hebben ons rooster gekregen voor deze week, ik zal een fotootje bijvoegen.

Ik begin steeds meer te wennen hier, heerlijk om nu te beginnen aan de projecten, elke dag een doel en twee dagen in de week vrij.

Op advies van de andere meiden gaan we zo even ‘werkpakjes’ kopen. De kinderen in de andere weeshuizen worden erg slecht worden verzorgd en kruipen toch steeds tegen je aan, dus even kleding kopen die echt vies mag worden..

Mieke en ik zitten nu in een eettentje, lekker aan de cola voor 20 cent, zo even de fiets opstappen en richting het centrum. O ja, ik heb trouwens een splinternieuwe fiets. De oude was dan ook echt oud en heel versleten...

Tot snel weer!

Heel veel groetjes,
Esther

  • 12 Juli 2011 - 08:56

    Truus/Jan:

    Wat een ervaringen en dat na enkele dagen. Ik merk wel dat je er steeds meer zin in krijgt en met jouw onderwijservaringen zal dat echt geen punt zijn. Dat verhaal van die kakkerlakken en ander ongedierte is natuurlijk echt iets voor jou..... Ook ik zou daar aan moeten wennen!!!
    Esther, geniet en zorg goed voor al die kindjes (dat is trouwens jou wel toevertrouwd) en we wachten vol spanning jouw volgende verslag af.


  • 12 Juli 2011 - 09:42

    Tessa:

    hey esther,
    wat super om je zo te volgen en te lezen hoe het met je gaat en wat je allemaal al gedaan hebt voor die kindertjes.echt ontzettend knap van je en een ervaring om noooooooit meer te vergeten.
    veel succes nog en ik blijf je natuurlijk volgen.
    groetjes tessa.
    ps. en die kakkerlakken dat went wel.heb het ook meegemaakt in new york.als ik naar de wc ging, dan schoten die kakkerlakken alle kanten op en van de wc bril af in de pot en dan durfde ik er niet meer op te zitten,bang dat er eentje op me zou kruipen hahahahah.en we hadden daar ook veel muizen op de slaapkamer en in de keuken en die kropen overal in en zaten aan het eten,heel gezellig hoor al die gratis huisdieren hihihi.
    nou doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

  • 12 Juli 2011 - 16:20

    Tinie:

    O ja Esther die kakkerlakken, daar weet ik alles van. Wat zijn dat vieze "beesten". Dat hebben wij ook tijdens een vakantie gehad, steeds kakkerlakken in bad en in onze slaapkamer. Het went wel hoor! Het lijkt me wel super om met die kinderen te werken. Voor hun zal dat vast en zeker ook zo voelen. Hee meid, ik blijf je verhalen lezen, erg boeiend.
    Lieve groetjes Tinie

  • 12 Juli 2011 - 19:14

    Joyce:

    Soww es! Al veel dingen meegemaakt he!! enne koop maar genoeg spuitbussen want die kakkerlakken gaan niet zo snel weg ;) Wel een heerlijk werkrooster, kun je nog lekker genieten buiten de kindjes om. Echt leuk om het allemaal te lezen en die foto's erbij maken t helemaal compleet :)
    Succes en veel plezier!

    xxx

  • 12 Juli 2011 - 19:29

    Connie Crabu:

    Lieve Esther

    Geweldig om te lezen wat je allemaal meemaakt en dat je het ook naar je zin hebt!!
    Geniet van alles wat op je pad komt en ik blijf je zeker volgen.

    Take care, xx Connie

  • 13 Juli 2011 - 01:38

    Mama:

    Ha Esther-Klaasje!!!!!!
    het is fijn om te horen dat het goed met je gaat we hebben lekker lang gekletst op skype
    we wachten al weer op jou nieuwe verslag wel willen we graag een foto van jou nieuwe outfit zien met mondkapje net echt ha ha ha doei
    vele lieve groetjes,
    van de nachtbrakers.
    mama en Henny

  • 13 Juli 2011 - 09:40

    Tante Annie Oom Paul:

    Goede morgen Esther wij volgen je met belagstelling en waarderen je werk
    Groetjes

  • 13 Juli 2011 - 12:01

    Harry En Truusje:

    Esther, de familie Jongen mag trots op je zijn. Zo'n stoere nicht in Vietnam die zich actief inzet voor weeskinderen. Boeiend hoe je alles met humor beschrijft. Ik zie je al fietsen over de smalle weggetjes door de velden. We zijn benieuwd hoe het verhaal verder gaat. Hier is het nu 15 graden dus stuur wat van die hitte naar ons. Een paar kakkerlakken zou ik op de koop toe nemen. Heel veel lieve groeten van mij en Truusje.

  • 14 Juli 2011 - 14:11

    Mariet:

    leuke foto"s Esther. Dat lummelen is jou wel toevertrouwd. Zul je fans mee krijgen. Wat een geluk dat je van huisdieren houdt. Wel wat anders dan Gonzo, maar zo voel je je nooit alleen.
    Fijn dat je twee dagen in de week vrij hebt; kun je vast veel van de omgeving zien . Pas maar op met het eten langs de straat. Zo te zien is de pannenkoekenbakker er niets bij.
    Gr. Mariet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

VIP-member
Esther

Op deze pagina vinden jullie mijn reisdagboek waar ik vanaf zomer 2011 mijn verre en korte reizen zal beschrijven. In de zomer van 2010 heb ik ruim 5 weken doorgebracht in Costa Rica en hier is mijn reislust echt tot leven gekomen.. Wat een heerlijk gevoel, lekker op reis zonder precies te weten hoe, wat en waar. Mijn beschreven reizen tot nu toe (vanaf aanmelding waarbenjij.nu): Juli en augustus 2011: 4 weken vrijwilligerswerk in Vietnam, daarna 2 weken reizen. Februari 2012: korte stedentrip naar Barcelona. April/mei 2012: 2 weken Italie met mijn ouders Zomer 2012: 5 weken Ecuador; reizen en als afsluiting 3 weken vrijwilligerswerk een Biologisch Reservaat 'Cerro Seco'. Winter 2012/2013: 3 weken Ecuador; samen met mijn amigos Navidad & Ano Nuevo vieren!! Voorjaar 2013: Zuid Italië, geweldige tijd, veel gedaan en gezien, maar geen verslagen gemaakt... Augustus 2013 - augustus 2014: ik ben mijn droom nagegaan. Ik heb een jaar onbetaald verlof genomen en ben op wereldreis gegaan en heb hierdoor nog meer van de wereld mogen zien. Australië, Nieuw Zeeland, Fiji, Japan, Taiwan, Indonesië, Maleisië, Cambodja, Laos en Thailand. Juli/augustus 2015: 5 weken naar Peru en Bolivia. Weekje Spaanse taal opfrissen met individuele lessen op een taalschool in Cisco. Een week vrijwilligerswerk bij een dierenopvang centrum en drie weken rondgetrokken door Peru en Bolivia. Juli/augustus 2016: 4,5 week Maleisië, Borneo en Singapore!

Actief sinds 09 Juni 2011
Verslag gelezen: 594
Totaal aantal bezoekers 182487

Voorgaande reizen:

27 Juli 2016 - 27 Augustus 2016

Maleisië, Borneo, Thailand en Singapore

19 Juli 2015 - 24 Augustus 2015

Peru & Bolivia 2015

20 Augustus 2013 - 01 Augustus 2014

The journey of my life!

26 December 2012 - 15 Januari 2013

Ecuador parte II

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Ecuador: Travelling & Volunteering

23 April 2012 - 04 Mei 2012

Italië 2012

20 Februari 2012 - 26 Februari 2012

Barcelona

09 Juli 2011 - 17 Augustus 2011

Esther gaat Vrijwillig Wereldwijd

Landen bezocht: