Toetoeeeettt - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Esther Jongen - WaarBenJij.nu Toetoeeeettt - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Esther Jongen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Toetoeeeettt

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

11 Juli 2011 | Vietnam, Can Tho

Lieve allemaal!

Allereerst bedankt voor alle leuke reacties!!!


Gisteren (10 juli)rond half 5 aangekomen in Can Tho. Een busreis van alles bij elkaar 4,5 uur. Beetje geslapen. Onderweg gigantisch geschrokken. De buschauffeur toeterde zo hard, dat ik uit mijn eerste echte slaap gerukt werd…Mieke stelde me gerust dat hij alleen wilde dat de brommers aan de kant gingen.. Het toeteren is echt een hobby hier, vreselijk irritant. Het krioelt hier werkelijk van het verkeer, alles door elkaar, regels hebben ze nog nooit van gehoord!

Phuong heeft ons eerst rondgeleid door het huis. Een enorm huis, drie verdiepingen, beneden: keuken, woonkamer/fietsenstalling, badkamer. 1e verdieping 3 slaapkamers en een badkamer. 2e verdieping een slaapkamer, badkamer en dakterras. Het klinkt misschien mooier dan dat het is haha. Het is groot, vrij schoon, maar het krioelt van rondvliegende beestjes, gekko’s en we hebben al een paar enorme, écht enorme kakkerlakken gezien en gedood. Ik kon alleen maar springen en angstig toekijken terwijl Phuong ze met een bezem te lijf ging. Mieke had de insectenverdelger gepakt en begon te spuiten. Vreselijke ervaring..daardoor durven we niet op de bank, omdat er eentje tussen de zitting uitkwam. Douches zijn eenvoudig, klein straaltje water. Haren wassen is voor mij een heel karwei.

Om 17 uur kwamen Alice en Isa van de Pagoda. Ze waren vreselijk ontdaan en hadden even moeite om over te schakelen op de komst van ons, wat begrijpelijk is. Ze hebben heerlijke fruitshakes gemaakt en toen hebben we kennisgemaakt. Gezellige meiden die al het een en ander hebben meegemaakt hier en ons dus al kunnen voorbereiden op wat komen gaat.

Om 19.30 uur zijn we gaan uit eten met Phuong. We hebben te horen gekregen naar welke projecten we worden gestuurd. Het City Orphanage, Thien An (weeshuis/school), Pagoda (weeshuis), Charity hospital en het Language centre. Dit laatste project heeft Phuong zelf opgezet en hij vroeg ons of we misschien nog een extra project wilden doen. We gaan ervoor en kijken wel hoe het bevalt.

Eenmaal thuis eigenlijk direct in bed gaan liggen. Van slapen is de eerste drie uur weinig gekomen; de geluiden, de vreselijk drukkende warmte en het idee dat er kakkerlakken zijn, bevorderde mijn rust niet echt. Uiteindelijk mijn iPod aangezet en muziek geluisterd tot ik in slaap viel. Uiteindelijk best goed geslapen, tot half 8. Opgestaan, voorzichtig naar beneden (bang wat we aantroffen), maar de kust bleek veilig. Met zijn vieren ontbeten en daarna op de fiets het centrum in. Vandaag dus lekker vrij gehad.

Nog een reden om niet meteen goed te slapen…Het huis moet super super super goed worden afgesloten, damn… Ze houden het goed in de gaten hier. Vuilnis wordt uitgeplozen, onze schuifdeur (over de hele breedte van het huis, eigenlijk een ijzeren hek) is hier een paar dagen geleden uit de voeg gerukt. Vandaag kwamen we thuis en was er op ons balkon gespeeld met ons hangslot. Zelfs als je thuis bent, kun je niet maar één hek dichtmaken, maar moet je ze echt beiden sluiten om er zeker van te zijn dat niemand binnen kan komen. Niet echt een veilig gevoel dus. Ook ‘s nachts balkondeur dicht en alleen het raampje open (daar zitten nog tralies voor).

Fietsen in de stad…..sowww makkelijker gezegd dan gedaan! Tussen de vrachtwagens, auto’s, wandelaars en mega veel brommers/scooters!! Gewoon fietsen heb ik vandaag geleerd, dan gaan ze vanzelf aan de kant of remmen ze af. Vanavond trouwens even een mondkapje kopen, want dat is hier geen overbodige luxe. Samen naar een markt geweest. Geuren waren herkenbaar uit Thailand, maar de geur van de kaas was echt verschrikkelijk!
Fruit gekocht, simkaartje gekocht zodat we onderling gemakkelijk kunnen bellen. Nog niet echt aan de prijzen en de munteenheid gewend. Je ziet hier hoge prijzen, maar in werkelijkheid kost het eigenlijk niks. 1 euro is ongeveer 30.000 dong.

Boodschapjes gedaan bij de Metro (bij ons Makro), terug naar huis en toen werden Mieke en ik opgehaald door Phuong om kennis te gaan maken op het eerste project van morgenvroeg: Thien An. Phuong op zijn scooter en wij op de fiets erachteraan, want we moeten morgenvroeg immers ook alleen.
Wat een vriendelijke kinderen. In totaal zitten er zo’n veertig kinderen daar. We krijgen morgen een groepje van 8 kinderen die we Engelse les moeten geven. Morgen even kijken wat het niveau is. Verder nog kennisgemaakt een klein groepje weesjes van 2 en 3 jaar. Ook een babytje van een paar maanden...zo schattig!
Van 8.00 uur tot 9.00 uur geven we Engelse les, van 9.00 uur tot 10.00 uur gaan we met de kinderen spelen en van 10.00 uur ot 11.00 uur gaan we naar de allerjongsten.
Dus morgen vroeg op, om half 8 op de fiets zitten. Een stukje door het centrum en daarna fietsen we langs de Mekong een hele mooie omgeving in. Een paar bruggetjes over en uiteindelijk komen we bij het weeshuisje.

We zijn trouwens een echte attractie hier. De mensen weten niet hoe onbeschaamd ze je aanstaren!! Ik heb nog geen andere westerse mensen hier gezien, dus blijkbaar zijn we heel interessant….



Veel liefs,
Esther


  • 12 Juli 2011 - 07:37

    Jantine:

    Jemig zeg! Wat een ervaringen allemaal, en dat in zo'n korte tijd. Ba, die kakkerlakken in het huis zou ik denk ik ook niets van moeten hebben!
    Ik ben benieuwd hoe het lesgeven daar is en natuurlijk ook het weeshuis. Zal dus wel heftig gaan worden zo te horen!

    Leuk om van alles te lezen over hoe het daar is. Ik heb met Isa al even foto's gekeken, ze wilde vanmorgen weer foto's kijken van Esther! Daar heb ik maar een stokje voor gestoken, anders zit ik straks de hele dag foto's te kijken van jou! Hihi!
    Have fun!
    xx Jantine

  • 12 Juli 2011 - 07:43

    Inge:

    Wow Esther, wat een belevenissen! En je bent er pas een paar dagen!
    Ben benieuwd naar wat er allemaal nog meer gaat komen!
    Geniet vooral van alles om je heen (behalve van die enge beestjes en van de mensen die aan jullie deuren morrelen...getsie)!

    Liefs,
    Inge

  • 12 Juli 2011 - 08:08

    Jacky:

    Nou Nou dan heb je toch al heel wat meegemaakt zeg!!! wij vinden het zo wie zo heel dapper van je om dit tedoen! Van je ouders hoorden we dat het daar nog armer is als in Thailand en daar vonden wij het al erg arm.Die gekko´s zijn wel leuk die zaten bij mijn broer ook tegen de muren.
    Leer die kindertjes maar goed engels en maak er maar wat goeds van daar in Vietnam;
    heel veel liefs van joost en jacky xxxxxxxxxxxxxxxxxxjes

  • 12 Juli 2011 - 17:37

    Marlea:

    Hoi Esther.

    Als ik het allemaal zo lees heb je al veel indrukken en dingen meegemaakt, Heb je niet het gevoel dat je in een achtbaan zit en dat je alles overkomt of valt het toch wel mee.

    Ik ben vooral benieuwd hoe de band straks zal zijn met de kinderen en gewoon hoe je de mensen daar vind. Nu lees ik dat de ze gewoon bij je naar binnen komen en je aanstaren. Is dit nieuwsgierigheid of hoe moeten we dit zien ?

    Ja en dan de beesten. Daar had ik me al op ingesteld maar op instellen en er dan echt mee geconfronteerd worden is weer wat anders. Dus ben benieuwd hoe ik straks reageer op dat gekrioel.

    Je schrijft ook dat je een mondmasker gaat kopen. Is het verstandig om die mee te nemen of zijn ze daar overal verkrijgbaar.

    Groet, Marlea

  • 13 Juli 2011 - 13:05

    Anne-May:

    Whhaaaaaa!!! Die kakkerlakken.... O.M.G! Ik zou ook niet slapen. De projecten klinken leuk, dus ik ben benieuwd hoe je die gaat vinden. Succes met het wennen daar!

    xxx

  • 13 Juli 2011 - 21:02

    Silvia:

    Hoi Esther,
    Als ik jou verhalen lees wordt ik me steeds meer bewust dat we aan de goede kant van de aarde geboren zijn. Heftig zoals je de kinderen eten moet geven, gelukkig dat je zelf rustig kan blijven.
    Zoals ik het nu lees ga je thuis meer relativeren en beseffen hoe goed we het allemaal hebben.

    Dapper hoe je je staande blijft bij deze ellende.
    Zorg ook maar goed voor jezelf!!!

    groetjes Silvia,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

VIP-member
Esther

Op deze pagina vinden jullie mijn reisdagboek waar ik vanaf zomer 2011 mijn verre en korte reizen zal beschrijven. In de zomer van 2010 heb ik ruim 5 weken doorgebracht in Costa Rica en hier is mijn reislust echt tot leven gekomen.. Wat een heerlijk gevoel, lekker op reis zonder precies te weten hoe, wat en waar. Mijn beschreven reizen tot nu toe (vanaf aanmelding waarbenjij.nu): Juli en augustus 2011: 4 weken vrijwilligerswerk in Vietnam, daarna 2 weken reizen. Februari 2012: korte stedentrip naar Barcelona. April/mei 2012: 2 weken Italie met mijn ouders Zomer 2012: 5 weken Ecuador; reizen en als afsluiting 3 weken vrijwilligerswerk een Biologisch Reservaat 'Cerro Seco'. Winter 2012/2013: 3 weken Ecuador; samen met mijn amigos Navidad & Ano Nuevo vieren!! Voorjaar 2013: Zuid Italië, geweldige tijd, veel gedaan en gezien, maar geen verslagen gemaakt... Augustus 2013 - augustus 2014: ik ben mijn droom nagegaan. Ik heb een jaar onbetaald verlof genomen en ben op wereldreis gegaan en heb hierdoor nog meer van de wereld mogen zien. Australië, Nieuw Zeeland, Fiji, Japan, Taiwan, Indonesië, Maleisië, Cambodja, Laos en Thailand. Juli/augustus 2015: 5 weken naar Peru en Bolivia. Weekje Spaanse taal opfrissen met individuele lessen op een taalschool in Cisco. Een week vrijwilligerswerk bij een dierenopvang centrum en drie weken rondgetrokken door Peru en Bolivia. Juli/augustus 2016: 4,5 week Maleisië, Borneo en Singapore!

Actief sinds 09 Juni 2011
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 182491

Voorgaande reizen:

27 Juli 2016 - 27 Augustus 2016

Maleisië, Borneo, Thailand en Singapore

19 Juli 2015 - 24 Augustus 2015

Peru & Bolivia 2015

20 Augustus 2013 - 01 Augustus 2014

The journey of my life!

26 December 2012 - 15 Januari 2013

Ecuador parte II

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Ecuador: Travelling & Volunteering

23 April 2012 - 04 Mei 2012

Italië 2012

20 Februari 2012 - 26 Februari 2012

Barcelona

09 Juli 2011 - 17 Augustus 2011

Esther gaat Vrijwillig Wereldwijd

Landen bezocht: