Ter land, ter zee en in de lucht! - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Esther Jongen - WaarBenJij.nu Ter land, ter zee en in de lucht! - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Esther Jongen - WaarBenJij.nu

Ter land, ter zee en in de lucht!

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

02 December 2013 | Australië, Fremantle

Lieve allemaal,

In het laatste verslag heb ik jullie beloofd nog iets over de uitstapjes in Broome te vertellen. We zijn een dag met een klein vliegtuigje op pad geweest om 'The Kimberly's' van boven te bekijken. We hadden prachtig weer en de uitzichten waren werkelijk fantastisch. We hebben 'The horizontal falls' erg goed kunnen zien. We hebben een stop gemaakt om een pearlfarm te bezoeken. Hier kregen we ook een gigantisch lekker ontbijt. De farm lag op een eilandje zonder verharde wegen. We zijn vanuit hier met een speedboot (en die ging hard!) het water opgegaan om de 'tides' (eb en vloed) te zien. Het is heel moeilijk te beschrijven wat we hebben gezien, maar ik zal het proberen. De hoogte van het water kan per tide wel 6 tot 10 meter verschillen. Het waterstroom is heel goed te zien, het gaat heel snel en er ontstaan hier en daar een soort stroomversnellingen. Een heel aparte ervaring.
We hebben nog een keer de landing ingezet voor de lunch op een prachtige locatie en een erg mooi strand, waar we nog heerlijk gezwommen hebben in de zee.
Ook zijn we gaan kajakken en hebben we grote zeeschildpadden gespot.

Vanuit Broome zijn we richting Perth gereden, nog zo'n 2000 km. Onderweg hebben we verschillende mooie kustplaatsen bezocht, waaronder Coral Bay. Hier hebben we gesnorkeld en prachtige vissen en koraal gezien. Hiervoor hoefden we maar een stukje de zee in.

De afgelopen weken hebben in omgeving Perth doorgebracht. Perth zelf is prachtig, tot nu toe wint deze stad het van Sydney en Melbourne. Kings Park ligt 'boven' de stad en laat je, al genietend van de zon, de skyline van Perth zien. De 'Botanic Gardens' liggen naast Kings Park, ook erg mooi.

Onze wwoof-plekken waren weer 'interesting' en 'very nice'. We hebben ruim een week doorgebracht op 'Wandierapark' in Wandi. Een paardenranch dat gerund wordt door Liz die op hoog niveau dresseur rijdt. Ze geeft daarnaast veel paardrijlessen en rijdt wedstrijden met paarden van andere mensen. Ons ochtendritueel bestond uit -jaja- poep scheppen, stallen vegen, paarden voeren en alles in en rondom de stallen opruimen (heel veel opruimen) en onderhouden.
We hebben hier een toptijd gehad en dit hadden we de eerste dagen niet verwachtHet contact verliep stroef en voelden ons niet op ons gemak. Mede doordat het huis een bende van jewelste is. Je zou meteen 'Hoe schoon is jouw huis' bellen om langs te komen. Overal rommel, troep en ronduit smerig, maar ja, we hebben onze kamer schoongemaakt en voor de rest vaak onze ogen dichtgedaan haha. Wat de rommel en troep betreft... Picture this: kleding in hopen naast de kledingkast en niet erin, boodschappen niet uitpakken en gewoon in de woonkamer zetten en wanneer je iets nodig hebt ga je gewoon op zoek. Overal, maar dan ook echt overal waar je kijkt liggen stapels met van alles en nog wat. Smerig? Ja! Spinnenwebben all over the place, een plakkerige en vieze vloer, etensresten in de keuken, badkamer, etc. Misschien kunnen jullie je voorstellen dat dit alles even moest bezinken naast de stroeve kennismaking. Na drie dagen begonnen we wat te acclimatiseren en het werd gezellig. We roeiden, wat het huishouden betreft, met de riemen die we hadden. Lekker gegeten, veel films gekeken en we mochten overal mee naar toe. Ook heb ik hier mijn verjaardag gevierd (bedankt nog voor álle leuke berichtjes). Ze hadden taart gebakken, gezongen en voor een heerlijke maaltijd gezorgd. Leuke ervaring, maar ook apart om geen familie en vrienden om je heen te hebben.

Ook hebben we een week op een 'Emufarm' doorgebracht. Op een landgoed van ongeveer 125 hectare, woonden we in de oude boerderijwoning (hier heeft het gezin eerst gewoond). Erg gezellig, samen met vele huisdiertjes. Tussen ruim 300 emoes, 250 schapen hebben we schoonmaakklusjes gedaan, abrikozen geplukt, compote gemaakt en heel veel films gekeken. We hoefden maar weinig voor de kost te doen. Jammer aan deze wwoofplek was, dat we niet in het gezin meedraaiden. We hadden ons eigen huis, 2 km van het gezinshuis af. Dus na onze taken, kregen we onze boodschapjes en reden we met onze jeep naar huis. We hadden een jeep tot onze beschikking, omdat de afstanden zo groot waren van klus na klus :-)

Afgelopen vrijdag hebben we Mientje bij de paardenranch geparkeerd en zijn we met de trein naar Perth gegaan. We wilden hier, na onze eerste kennismaking met de stad, nog meer tijd doorbrengen. Hostel gezocht, dichtbij de bars en clubs, want deze wilden we natuurlijk ook even meepikken. Leuke mensen ontmoet, die ons Perth en omstreken hebben laten zien. Zondag en maandag in Fremantle doorgebracht, een super leuke plaats met vele winkeltjes, mooie gebouwen en een prachtige haven.

Komende week werken we nog een weekje op de paardenranch en daarna is het tijd om weer richting Adelaide te rijden. Ons eerste wwoofgezin heeft ons namelijk uitgenodigd om bij hun Kerst te komen vieren, super leuk! 30 december vliegen we naar Sydney (Mien blijft in Adelaide) voor oud en nieuw en dan staat op 4 januari m'n vliegtuigje klaar richting Nieuw Zeeland. Hoe lang ik daar blijf, weet ik nog niet precies. Ik denk een weekje of 6. Ticket naar Fiji moet ik nog regelen. Na deze avonturen, is Mien hopelijk goed uitgerust en laat ze ons de oostkust van Australië ook nog zien!

Kussie!

See ya!

• 02 December 2013 - 11:02

Marion:

Geweldig ! Face time was weer gezellig

• 02 December 2013 - 13:21

Mieke:

Mijn avontuur hier in Ierland loopt bijna ten einde maar voor jou lijkt alles net te beginnen! Blijf vooral alles opschrijven want ik geniet van je verhalen! Geniet van alles

• 02 December 2013 - 16:02

Pollie Kaal:

Geweldig zeg die stranden en die zee! En je hebt in je verhaal niet overdreven wat betreft de troep zag ik op de foto's. Maarja zo maak je nog eens iets mee. Heel veel plezier bij jullie eerste wwoof gezin met de kerstdagen. Lijkt me trouwens erg raar om kerst te vieren met zulke temperaturen, effe schakelen denk ik.
    Heel veel groetjes
    Pollie

• 02 December 2013 - 17:44

Annie Aldenhuijsen:

Hoi Esther,

Weer genoten van jou 2 laatste reisverslagen. Alsnog gefeliciteerd met jou verjaardag. Wij waren toen nog op vakantie. Monja heeft daar een ongelukje gehad (uit het fietsmandje gevallen en middenvoetsbeentje gebroken ) zit nu voor 8 weken in spalk, en dat valt niet mee zonder likken en plukken. Meteen na terugkomst bij jou ouders op de verjaardags party van ons Franka geweest. Je zult versteld staan van de ontwikkeling van Finn, een geweldig innemend manneke. Hij loopt alsof hij al jaren loop,t zo stevig op de benen.
    Zo dat was het weer zo,n beetje geniet lekker verder samen, en 5 dec. wens ik jullie een sinterklaas gevoel toe. Voor het nieuwe jaar horen we vermoedelijk nog wel iets, anders bij deze alvast een bijzonder aparte en warme kerst toegewenst under the Australian Christmastree en voor 2014 alle geluk en voorspoed down under met Mientje.
    Lieve grts Tante Annie en Oom Paul

• 02 December 2013 - 21:30

Truuske:

We blijven genieten van jouw reisverslagen. Al lezende beseffen we dat jij het daar uitstekend naar je zin hebt. De troep natuurlijk uitgezonderd! echt iets voor jou!!! Wij volgen je en verlangen al weer naar jouw volgende verslag!
    Estherke, een mooie decembermaand wensen we jou met alles wat je weer tegenkomt.
    Heel veel groetjes en knuffels,
    Truuske en Jan

• 02 December 2013 - 21:59

Kees:

Hey Esther,

Tjonge wat een verhalen weer, ik krijg bijna zin om weer terug te gaan naar Australië deze zomer. Nog veel plaatsen te ontdekken voor mij.
    Wat een gave foto's ook en wat een avonturen, ik vind het altijd leuk om te lezen.

Hey, groetjes en have fun.
    Keessie.

• 03 December 2013 - 07:18

Carolien Beckers.:

Esther,eerst nog gefeliciteerd met je verjaardag.Ik heb je verhalen gelezen.Je hebt daar de tijd van je leven.Het is hardstikke leuk omdat allemaal zo te lezen.Ik vind het ook leuk dat jullie een campertje hebben gehuurd dan heb je een idee wat wij altijd opvakantie hebben,alleen maakt die van ons niet zo veel kilometers.Ik zou geniet er nog van en ik wacht je vogende verhaal af. Groetjes Carolien.

• 04 December 2013 - 15:52

Rob, Immy & Finn:

Zondag hebben we nog ff geskypt. Was leuk om je te spreken en om je te zien.
    je hebt het super naar je zin:-) We volgen jou verhalen en we sturen jou zoveel
    foto's van Finn dat je niks van hem hoeft te missen. We wensen jou nog heel veel plezier.
    en tot snel op Skype

kussies en een dikke knuffel van Finn ♡

• 07 December 2013 - 14:56

GERRY:

HOI ESTHER
    leuk om weer wat van je te horen heb zitten te genieten van je reis verslag.
    we blijven op de hoogte van je werk en avontuur en vele fotos
    van pap en mam.wensen jullie nog heel veel plezier.
    als het voor de feest dagen niet meer lukt om een verslag te plaatsen
    wensen we jullie.

merry christmas and happy new year

alle goeds en gezond 2014

knuffel uit het koude ysselsteyn
    oom gerrit tante gerry dikke poot boris

• 20 December 2013 - 12:27

Jelle Moris:

Hoi juf Esther,

Nog proficiat met uw verjaardag. Ik mis u elke dag een beetje. Ik wens u vanuit wessem gelukkig nieuwjaar.
    Groetjes, Jelle Moris

• 20 December 2013 - 19:57

Jo:

Hoi Esther,

Weer een mooi verslag. Ik geniet ervan.
    Meisje vanuit Tungelroy wens ik je mooie feestdagen en een heel gezond 2014 toe.
    Groetjes Jo

• 29 December 2013 - 16:29

Sjaak En Leny:

Hallo Esther Wij volgen jou en lezen jou berichtjes. Ramona leest iedere dag het weer van Australië voor uit de krant. hartstikke leuk. Heel veel groetjes en heel veel plezier daar en een goeie roetsj naar 2014. Sjaak Leny en Ramona.