Malaysia: Penang and the Cameron Highlands - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Esther Jongen - WaarBenJij.nu Malaysia: Penang and the Cameron Highlands - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Esther Jongen - WaarBenJij.nu

Malaysia: Penang and the Cameron Highlands

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

09 Augustus 2016 | Maleisië, George Town

Hey allemaal!

Vanuit Borneo zijn we naar Penang gevlogen. Een eiland in het noordwesten van Maleisië.

Geen hotel geboekt, zoals gewoonlijk, maar dat blijkt in Maleisië toch net iets lastiger te zijn dan gedacht. Maar goed, we hadden dus een mooi heritage hotel in gedachten uit de Lonely Planet, daar naar toe gewandeld vanuit de bus in 32 graden.. bleek dat vol te zijn. Op naar de volgende. Daar werden we bedrogen waar we bij stonden, werd het bedrag van de kamer gewoon even flink opgehoogd, ja daaaaag. Volgende zei vol te zitten, internet vertelde iets anders..kortom een heel gedoe. Twee uur later toch een kamer gevonden. Helemaal terug moeten lopen, bepakt en bezakt, lekker warm, maar dat hoort er allemaal bij.

Georgetown is een hele leuke stad met prachtige oude gebouwen. Verder staat het bekend om z'n street art en street food. Tegen de avond lopen straatjes en ook de hoofdstraat vol met karretjes met verschillende menukaarten en verse sapkarretjes. Heerlijk eten en drinken en lekker goedkoop haha.
Verder kom je op allerlei plaatsen in de stad prachtige schilderwerken tegen op gebouwen. Ook zijn er verschillende wijken o.a.: China Town, little India, een Chinese wijk op palen. Erg mooi. We waanden ons steeds in een ander land. Verschillende festivals meegemaakt op één avond. Zo vierden de Indiaas hindoeïstische mensen iets speciaals. Er reed een kar rond, getrokken door versierde koeien die er overigens pico bello uitzagen. Ze werden halverwege de tocht bij de tempel vervangen door andere, sterkere, koeien zodat ze het niet te zwaar zouden krijgen. We hebben mee gegeten. Iedereen mocht aanschuiven, maar toch voel je je bezwaard. Een Indiase vrouw heeft ons overgehaald toch mee te lopen langs het buffet voor de tempel. Best lekker gegeten, met de handen zoals het hoort in hun cultuur.
In dezelfde straat, 50 meter verderop vierden Indiase moslims ook een mega groot feest (soort kerstmis vertelde een Indiase zanger ons daar). Complete straat was omgetoverd in een grote versierde tent met enorm veel eten en drinken. Podium met optredens en er kwam een of andere hele belangrijke man langs. Beveiligd met politie en militairen over de rode loper. Ook hier gegeten en gedronken, maar dit viel iets minder in de smaak..
Weer 50 meter verderop, ook in dezelfde straat, vierden de Chinezen iets. Daar hebben we helaas niemand gesproken. Iedereen was in de ban van een zanger met dansers en danseressen. Dus geen idee wat daar te vieren viel.. Maar moraal van het verhaal: mooi om te zien dat er in één straat drie verschillende culturen en geloven naast elkaar feest kunnen vieren en dat van elkaar accepteren en respecteren!

We hebben het nachtleven ook onder de loep genomen. Best een leuke tent ontdekt, een reggaebar met buiten live muziek en later op de avond  wat dansjes gedaan binnen.

Vanuit Penang hebben we vrijdag trouwens tot in den treuren geprobeerd ferrytickets te regelen naar Langkawi.. niet gelukt. Boot zat zaterdag en zondag helemaal vol. Besloten naar Cameron highlands te gaan en Langkawi te skippen. Geen zin en tijd om tot maandag te wachten. Bovendien vertelden locals ons dat het eiland best overrated was, vol zat met toeristen en dat de stranden in de oostkust veel mooier zouden zijn. Bustickets regelen dan maar! Ook iets makkelijker gezegd dan gedaan, maar uiteindelijk gelukt. Vooraf maar hotel geboekt, jaja we leren het wel.. Vanuit hier meteen bij aankomst actie ondernomen voor de volgende bestemming: Perhentian islands. Wederom niet gelukt.. hotels bleken tot eind augustus al helemaal vol te zitten. Gemaild, gebeld, hele internet afgezocht: niks of onwijs duur.
Toen opperde ik dat we voor de eilanden ook naar Thailand kunnen gaan en dat klonk Jo ook als muziek in de oren. Met bus, trein en boot zouden we 1.5 dag onderweg zijn, dus we hebben een vlucht geboekt vanuit Penang!

Dus is iemand van plan om op eigen houtje in het hoogseizoen naar Maleisië te gaan? Regel en boek vooraf! Voor ons maakt het niet uit, we vinden wel een weg, al is het soms natuurlijk balen als het niet lukt.

Gisteren (maandag) een tour door de Cameron Highlands gedaan. We kregen een wake up call van het hotel.. Jo's wekker was niet afgegaan.. woeps haha. 5 min later zaten we in de 4wd.
We hebben een wandeling van uurtje of 3 door de jungle gedaan om de Rafflesia flower te bewonderen. Deze is gedurende dit seizoen te zien. Eerst moeten de zaadjes in 3 jaar tijd een plek zoeken, dan groot groeien in een soort bruine bal (ziet eruit als een kokosnoot) vervolgens duurt het 8 maanden voordat de bloem open springt en issie open? Dan bloeit hij 5 dagen en gaat hij dood... Mooie bloem om te zien. Wij hebben best een kleine gezien volgens de gids, maar toch indrukwekkend. Daarna door naar theeplantages. Veel info en weetjes te weten gekomen. Kan ik zo een wereldatelier mee vullen collegaatjes van me ;-)

Verder nog door een mosforest gelopen, waauw weer een heel andere wereld! We zijn op het hoogste punt van de Cameron highlands geweest (2031 meter) en als laatste op een aardbeienfarm. Erg leuke en leerzame dag!

Vandaag vliegen we vanuit Penang naar Ko Samui voor een weekje eilandhoppen in Thailand. Bikini's liggen al bovenin de backpack, vanmiddag liggen we met een verse kokosnoot, cocktail of een ander lekker verfrissend drankje op een van de prachtige stranden! Hebben we wel verdiend vinden we, na al het gereis en gepuzzel :)

Daarna vliegt Jo naar huis en moet ik nog even kijken hoe en wat. Singapore staat nog op m'n lijstje en voor de rest is het weer een verrassing. I love travelling!!

xXx Esther

• 09 Augustus 2016 - 11:25

Sjoukje:

Super leuk om te lezen weer, wat gaaf!
    Heel veel plezier :)

• 09 Augustus 2016 - 12:22

Gerrit Gerry:

nou Esther
    wat een verhaal weer leuk om mee te reizen
    met jou en Jolijn dus nu in Tailand
    heel veel plezier samen en dat gaat jullie zeker lukken

groetjes
    gerrit gerry *

• 09 Augustus 2016 - 13:11

Mieke :

Wow, wat een belevenissen weer! Geniet er van

• 09 Augustus 2016 - 23:55

Jo:

hoi Esther
    Hier een groet uit het natte Tungelroy.
    Ik open de computer en wow ik zie weer verslagen van jouw fantastische reis.
    Je maakt ze weer mee. Wat een avontuurlijke meid ben je toch. Ben best wel een beetje jaloers.
    Jouw verslagen zijn prachtig. Meisje geniet ervan en nog heel veel plezier.
    Groetjes Jo

• 12 Augustus 2016 - 14:50

Truuske:

Ha Estherke,
    We genieten weer met volle teugen van al het moois dat jij op deze reis meemaakt en zijn toch ook weer "een klein beetje" jaloers!
    We verheugen ons op jouw volgende verslagen! Geniet volop van deze mooie tocht!

Groetjes en dikke knuffel!

Bruuske

Li

• 14 Augustus 2016 - 20:25

Marjo Ramakers:

Hallo Esther!
    Je verveelt je niet, merk ik.
    Wat veel indrukken!
    En heel mooie foto's!
    Veel plezier op de rest van je reisavonturen!
    Groetjes, Marjo.