First wwoof-place - Reisverslag uit Adelaide Hills, Australië van Esther Jongen - WaarBenJij.nu First wwoof-place - Reisverslag uit Adelaide Hills, Australië van Esther Jongen - WaarBenJij.nu

First wwoof-place

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

06 Oktober 2013 | Australië, Adelaide Hills

In mijn vorige verslag vertelde ik dat we op zoek zouden gaan naar een wwoof-plekje. Zo gezegd, zo gedaan.
We zijn er een middagje voor gaan zitten, wat telefoontjes gepleegd en jawel hoor, drie keer is scheepsrecht en bij het derde adres mochten we zelfs meteen komen!

Wij hadden er zin in en Mientje ook, op haar tempo gingen we Adelaide Hills in (waaauw), op weg naar ons nieuwe 'thuis'.
We kwamen tegen 18:30 uur aan en we konden meteen aanschuiven, jippie! Eten en dan bedoel ik écht eten, niet het backpackerskostje dat we klaarmaken op ons kookstelletje in de camper. Een heerlijke pasta met een of andere roomsaus, verse kruiden én vlees, yummie, zeker omdat ik dat al weken niet had gegeten!

We hebben de afgelopen twee weken in een heel leuk gezin (vader Marc, moeder Sarah, Daisy 17 en Harry 11 ) gezeten in Adelaide Hills. Ze hebben, zoals ze zelf zeggen, 'een klein stuk land' van zo'n 5,5 hectare. Verder zijn er drie honden, 6 paarden, wat kippen en allerlei andere grote en kleine huisdiertjes...brrr...
Onze taken waren vooral het onderhouden van het land: onkruid wieden, zo'n 50 bomen snoeien, compost zeven, paarden verzorgen (en paardrijden!), schuur verven, andere schuur opruimen, beetje veel meehelpen in het huishouden (vergelijkbaar met het huishouden van Jan Steen, dus altijd iets te doen hihi...) en dat allemaal in ruil voor een lekker bed, warme douche, heerlijk eten, lekkere wijntjes, internet en de gezelligheid van een 'thuis' :-)

Verder hebben we een dag gewerkt op de bloemenkwekerij (55 hectare) van goede vrienden van de familie. Natuurlijk wilden we daar wel 'even gaan uithelpen'. Wie had van tevoren gedacht dat we 's avonds compleet gesloopt op de bank zouden liggen. We hebben daar van 9:30 tot 17:30 uur gewerkt met 10 minuten pauze...
Ik heb (samen met Ange, de bazin) bloemen geknipt, héél veel bloemen (aanhangwagens vol, die ik vervolgens met de quad weer naar de schuur mocht crossen :) ), tot mijn handpalm blauw was en de nodige blaren had. Vervolgens mocht ik aan de lopende band gaan staan. Al die bloemen die we geknipt hadden moest ik een voor een in een bakje leggen (ook goed kijken of de kwaliteit van de bloem goed was). Deze machine zorgde ervoor dat de bloemen op maat/gewicht gesorteerd werden. Na dit langdurige klusje, mocht ik naar een andere lopende band om van al die uitgesorteerd bloemen bosjes van 10 stuks te maken. Deze moest je op de lopende band leggen (kwam ook weer nauwkeurig) en de machine sneed elk bosje op lengte en bond er een elastiekje om.
Op zich was het een leuke ervaring... De volgende keer dat ik een bos bloemen koop, weet ik hoeveel werk dat heeft gekost.
We werden hartelijk bedankt en we zouden morgen betaald krijgen. Nou prima, we hadden zo veel werk verricht, dat moest wel wat opleveren.

De dag erna hebben we overdag vrij gehad, want 's avonds zouden we meehelpen op een sponsoravond van de plaatselijke voetbalclub. We mochten de hapjes en drankjes verkopen. Veel vriendelijke mensen ontmoet. Als afsluiter bij de bloemenmensen nog een wijntje gedronken en ons loon van gisteren opgehaald...
Ik werd er niet echt vrolijk van.... We hebben maar liefst $30 gekregen voor deze slopende lange dag (€23). En dan ook nog eens met de wetenschap dat je normaal op $20 dollar per uur mag rekenen hier.. Tevens vroegen ze of we nog eens wilden komen... Uhmmmm nope...

In het gezin Anderson hebben we het ontzettend naar onze zin gehad. Er werd iedere avond uitgebreid gekookt, waardoor we vaak pas tegen 20 uur aten, maaaaaar onwijs lekker, o.a.: aardappelschotel, groene en rode curry, borrito's, couscous, gepofte aardappels, ui en biefstuk uit de oven en ga nog maar even door. Toetjes ook hand-made, zoals: chocolade crêpes met aardbeien, slagroom en bosvruchtenkwark, rabarber/appel-kruimeltaart uit de oven. En zelfs toen de kinderen het toetje niet goed genoeg vonden, is vader om 20:30 uur nog naar de winkel in het dorp gereden om ingrediënten voor een chocoladepudding uit de oven te halen. Die werd dan ook nog even last minute gemaakt.
Verder hebben we veel dinertjes (we kunnen een receptenboek beginnen :-P) gehad bij familie en vrienden en daardoor veel mensen ontmoet die her en der in Australië wonen of die via via weer mensen kennen. We werden spontaan uitgenodigd om langs te komen als we in de buurt zouden komen tijdens onze roadtrip, dus we hebben weer wat adresjes erbij!
Super gezellig allemaal, echt fijn om weer in een thuissituatie te zitten.

Toch gaan we ons veilige nest weer verlaten en vertrekken we morgen richting Alice Springs... So Outback, be prepared, we're on our way!!

Kussie Essie


  • 06 Oktober 2013 - 11:45

    Annemie:

    Hoi Esther, wat fijn dat jullie het zo goed gehad hebben bij de familie Anderson, het is natuurlijk heel fijn om weer even deel uit te maken van een familie. En wat een verwennerij met eten, daar kun je weer even op teren. Groetjes en veel plezier!

  • 06 Oktober 2013 - 12:58

    Pollie:

    Wat leuk om te lezen Esther. Wel hard werken bij die bloemen zeg. De kinderen van 13 jaar verdienen hier nog meer bij het lelies koppen. Die krijgen 3 euro per uur. Goed ook dat je het fijn vond om weer in gezinssituatie te zijn. Ik kan me voorstellen dat het fijn is om weer eens in een lekker bed te slapen en heerlijk te eten. Het water liep me in de mond bij het lezen van jouw verhaal. Ik kan me ook voorstellen dat jullie het weer fijn vinden om weer op pad te gaan. Maar je bent weer een aantal ervaringen en adresjes rijker.
    Heel veel groetjes Pollie

  • 06 Oktober 2013 - 19:22

    Marlea:

    Goede reis naar Alice Springs. Je zult zien dat het daar een hele andere omgeving is . Vergeet niet naar Aiers Rock te gaan en naar boven te lopen in een rijtje :).

    Geniet daar van de zonsondergang met de mooie kleuren.

    Groet, Marlea

  • 06 Oktober 2013 - 19:52

    Daphne:

    Hoi Esther, wat fijn te horen dat jullie het zo naar je zin hebben!!Met plezier je verslag gelezen en je foto's bekeken. Wil je mij tzt je mobiele nr nog een keer doorsturen? Heel veel succes en plezier ( ook met Mientje ;-) )x

  • 06 Oktober 2013 - 23:24

    Jo:

    Hoi Esther,
    Je kunt - als je weer terug bent in nederland- zo mee gaan doen met het programma: boer zoekt vrouw!!!! Zo te zien gaat het "boerenleven "je goed af.
    Wat een lekker eten krijg je daar voorgeschoteld zeg. Bij terugkomst kom ik eens bij je eten.
    De reis verloopt heel avontuurlijk en gelukkig voorspoedig.
    Nou meid geniet ervan.
    Groet Jo

  • 07 Oktober 2013 - 00:23

    Claire :

    Maar goed ook dat jullie zo hard moeten werken anders zijn die calorieën die in al dat eten zitten niet goed voor jullie. Hihi, grapje he. Laat je maar lekker verwennen. Is wel verdiend na zon dagje ploegen. x

  • 09 Oktober 2013 - 17:02

    Tante Annie:

    Hai Esther en Jolijn,

    Jullie maken ons lekker met heerlijke genuttigde dinertjes en foto's ervan. Maar ik wil liever niet wachten op jullie boek, stuur alvast een aantal reepten door? Het zet er allemaal ongelooflijk lekker uit voor een liefhebber van lekker eten. En ik vind iekssss geweldig Esther!!!!! Wederom een schitterend verhaal, ik geniet van jou schrijfstijl. Lifs Tante Annie en Oom Paul dikke knuffel van Monja

  • 19 Oktober 2013 - 11:57

    Jong-Dae:

    Wat een leuke verhalen allemaal! fijn dat het allemaal mooi verloopt en ik hoop dat je er van geniet.
    Mocht je nog een paar leuke lo-carb recepten hebben, kom maar op ;) die zijn altijd welkom.

    X

  • 22 Oktober 2013 - 07:13

    Janine:

    Hey Essie,

    Wat een verhalen zeg!
    Zo fijn om te horen dat het je goed bevalt. Klinkt echt super (op sommige verhalen als het 10 uur werken voor $30, de spinnen en kakkerlakken na;)
    Sommige foto's zijn echt hilarisch (jij op de tractor).
    Mientje ziet er ook knus uit en zo te horen doet ze het nog prima. Zorg ma goed voor haar.
    Zijn jullie nog altijd met z'n vieren?
    Jammer dat je niet zo vaak een wifi of internetspot hebt ma als je ons ma achteraf blijft informeren.
    Wij zitten nu van onze laatste daagjes vakantie te genieten. Als ik jouw verhalen dan lees dan zie ik er nog meer tegenop om volgende week weer te beginnen.
    Geniet er lekker van en ik kijk uit naar je volgende verhaal!

    Dikke x Janine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Op deze pagina vinden jullie mijn reisdagboek waar ik vanaf zomer 2011 mijn verre en korte reizen zal beschrijven. In de zomer van 2010 heb ik ruim 5 weken doorgebracht in Costa Rica en hier is mijn reislust echt tot leven gekomen.. Wat een heerlijk gevoel, lekker op reis zonder precies te weten hoe, wat en waar. Mijn beschreven reizen tot nu toe (vanaf aanmelding waarbenjij.nu): Juli en augustus 2011: 4 weken vrijwilligerswerk in Vietnam, daarna 2 weken reizen. Februari 2012: korte stedentrip naar Barcelona. April/mei 2012: 2 weken Italie met mijn ouders Zomer 2012: 5 weken Ecuador; reizen en als afsluiting 3 weken vrijwilligerswerk een Biologisch Reservaat 'Cerro Seco'. Winter 2012/2013: 3 weken Ecuador; samen met mijn amigos Navidad & Ano Nuevo vieren!! Voorjaar 2013: Zuid Italië, geweldige tijd, veel gedaan en gezien, maar geen verslagen gemaakt... Augustus 2013 - augustus 2014: ik ben mijn droom nagegaan. Ik heb een jaar onbetaald verlof genomen en ben op wereldreis gegaan en heb hierdoor nog meer van de wereld mogen zien. Australië, Nieuw Zeeland, Fiji, Japan, Taiwan, Indonesië, Maleisië, Cambodja, Laos en Thailand. Juli/augustus 2015: 5 weken naar Peru en Bolivia. Weekje Spaanse taal opfrissen met individuele lessen op een taalschool in Cisco. Een week vrijwilligerswerk bij een dierenopvang centrum en drie weken rondgetrokken door Peru en Bolivia. Juli/augustus 2016: 4,5 week Maleisië, Borneo en Singapore!

Actief sinds 09 Juni 2011
Verslag gelezen: 1165
Totaal aantal bezoekers 182414

Voorgaande reizen:

27 Juli 2016 - 27 Augustus 2016

Maleisië, Borneo, Thailand en Singapore

19 Juli 2015 - 24 Augustus 2015

Peru & Bolivia 2015

20 Augustus 2013 - 01 Augustus 2014

The journey of my life!

26 December 2012 - 15 Januari 2013

Ecuador parte II

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Ecuador: Travelling & Volunteering

23 April 2012 - 04 Mei 2012

Italië 2012

20 Februari 2012 - 26 Februari 2012

Barcelona

09 Juli 2011 - 17 Augustus 2011

Esther gaat Vrijwillig Wereldwijd

Landen bezocht: