Cuzco; estudiar, trabajar y bailar - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Esther Jongen - WaarBenJij.nu Cuzco; estudiar, trabajar y bailar - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Esther Jongen - WaarBenJij.nu

Cuzco; estudiar, trabajar y bailar

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

03 Augustus 2015 | Peru, Cuzco

(Cusco; leren, werken en dansen)

Lieve allemaal,

De tijd vliegt! Ik ben alweer twee weken in Peru.
Wat is het een mooi land met mooie mensen, mooie taal, mooie muziek, mooie dieren, mooie vergezichten..

Ik ben na die ene groepsles overgestapt naar individuele Spaanse lessen. Ik kreeg de afgelopen twee weken les van Darlene, een erg leuke en gezellige meid. Twee uur per dag, soms zelfs vier uur. Alles in het Spaans, dan gaat het hard. M'n voorkennis opgehaald en heel veel nieuwe dingen bijgeleerd. Praten, praten en nog eens praten. Pff soms wel vermoeiend en frustrerend. Je weet dat je fouten maakt, je baalt dat je dingen bent vergeten, maar je doet zo je best. Eigenlijk goed om weer eens te ervaren om aan de andere kant van de tafel te zitten, als student. Ik had dat toen ook heel erg met m'n Spaanse les in Ecuador, waar ik ook nog eens totaal geen klik had met m'n tweede docente.

Afgelopen week vrijwilligerswerk gedaan bij Santuario Animal in Cochahuasi. Wat was het een gave ervaring! De mensen die hier werken zijn zo begaan met de dieren. De dierenarts kwam zelfs elke dag een kijkje nemen, een erg vriendelijke man.

Het opvangcentrum is in 2007 opgestart voor het redden van een aantal condors. Tevens zijn ze toen gestart met de voortplanting van de condors. Gedurende de tijd zijn er steeds meer dieren binnengebracht, ieder met een eigen verhaal. Zo zijn drie van de vier poema's gered uit een discotheek in Lima. Daar werden ze elke avond gedrogeerd zodat de mensen "heel stoer" met ze op de foto konden in de club. Door de drugs en de kleine kooien zijn ze veel kleiner gebleven. Inmiddels is er een kleintje geboren. Ook zijn er nog baby vicuñas (het minst vriendelijke soort onder de lama's). Wij mochten ze de fles geven. Ze zijn gered van de zwarte markt, waar ze waarschijnlijk doorverhandeld zouden worden voor hun wol. Een andere volwassen vicuña die erg gevaarlijk is, stond alleen op een mooi stukje grond. Wij mochten er ook echt niet bij. Van nature zijn ze al gevaarlijk, maar deze heeft erg nare ervaringen met mensen. Er is op hem geschoten en is daardoor blind aan een oog. Verder waren er lama's, alpaca's, een vosje, twee wilde katten (zusjes, gevonden langs de kant van de weg zonder moeder), papegaaien, roofvogels neusbeertjes en natuurlijk condors. Sommige dieren worden hier opgelapt en worden, als het even kan, weer vrijgelaten. Met de aapjes zal dit niet gebeuren. Ze zijn te gehecht en gewend aan mensen. Zo'n lieve aapjes. Heel knuffelig en aanhankelijk. Als je hun verblijf binnenstapt, heb je er meteen een of twee in je nek hangen of in je armen liggen. Jordy, klein aapje met een jasje aan, is door een vrouw gekocht op een markt, maar omdat het illegaal is heeft ze hem zelf hier naar toe gebracht. Hij is zo ontzettend lief en erg gesteld op mensen. Gonzalo komt uit een soort van circus waar hij veel cola moest drinken en daarom heeft hij een dikke buik. Pepe gebruikt je als klimpaal, gaat als een baby in je armen liggen en gebruikt je als slingerobject hihi.

Wij hebben schoonmaakwerkzaamheden gedaan, water verversen, schildpadden verzamelen voor het eten (eentje weegt maar liefst 20 kilo!), poep scheppen. Margot heeft ook een aantal rondleidingen gedaan. Zij werkte hier al een week en heeft me een beetje wegwijs gemaakt. We hebben onszelf goed beziggehouden en we hebben het erg gezellig gehad.

Zo gezellig dat we volgende week samen naar Bolivia gaan om de zoutvlaktes in Uyuni te gaan bewonderen. Haar vriend is inmiddels ook in Peru en samen gaan we de kou trotseren om de prachtige natuur net eigen ogen te bekijken (even googelen en jullie snappen waarom dit hoog op onze reislijst staat). Ik moet nog wat winterkleren aanschaffen, maar dat kan woensdag nog

• 04 Augustus 2015 - 03:53

Inge:

Ha muppie!!
    Heb effe alle verslagen achter elkaar gelezen want dat lukte niet met m'n beperkte Wifi verbinding in Cuba! Wat heb je het toch weer leuk zeg! En wat zal je Spaans vooruit zijn gegaan!
    Geniet lekker, en heel veel succes/ sterkte met de beklimming van die heeeeele hoge berg! Hou maar voor ogen wat er achter die berg ligt! :-D

Beso!

• 04 Augustus 2015 - 06:41

Rob Immy & Finn :

Wauw wat een mooi reisverslag. Fijn dat je Spaans vooruit is gegaan.
    Leuk om vrijwilligerswerk te doen bij de dieren. Schattig van de aapjes die bij je komen. Maar wel zielig dat ze niet meer zelf in de natuur kunnen leven,omdat ze gehecht zijn aan mensen. Geniet er van.

Liefs van ons

• 04 Augustus 2015 - 11:01

Gerry:

nou weer heel wat beleefd daar in Cuba goed werk verricht Esther.
    zo zie je maar dat er gelukkig mensen zijn die zich het dierenleed aantrekken.
    als je het hoort hoe mensen met dieren om gaan zijn ze nog erger dan beesten
    wij wensen jou heel veel plezier in Bolivia en genieten genieten

groetjes
    ome Gerrit tante Gerry *

• 04 Augustus 2015 - 13:27

Annemie:

Hoi Esther, mooi verslag, weer echt genieten voor je!

• 04 Augustus 2015 - 13:42

Mieke:

Ha meid,

Wat een leuk verslag weer! Geniet maar lekker verder, want de tijd vliegt!

Xsies

• 05 Augustus 2015 - 00:48

Elly:

Wat een ervaring met al die dieren geweldig Esther
    En nu die dagen genieten in de jungle
    Zeker een hele ervaring
    Veel plezier en klim ze morgen
    We horen het wel weer
    Gr tante Elly en ome Ed

• 05 Augustus 2015 - 06:45

Marion :

Woh super gave weer Esther !
    Leuk hoe je alles beschrijft !
    Succes met het laatste stukje van je klim!!
    Kun je dag ook weer afvinken !!
    Xx