De politie op je hielen... - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Esther Jongen - WaarBenJij.nu De politie op je hielen... - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Esther Jongen - WaarBenJij.nu

De politie op je hielen...

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

13 Mei 2014 | Indonesië, Gili Trawangan

Lieve allemaal,

Allereerst bedankt voor al jullie lieve berichten n.a.v. mijn vorige verslag. Het doet me erg goed dat er zoveel mensen met mij en mijn familie meeleven!

Twee weken geleden is mijn nieuwe avontuur in Indonesië begonnen. Ik heb Valeria op het vliegveld in Jakarta opgewacht.

Voor degenen die niet weten wie Val is: 33 jaar, geboren in Argentinië en woont al 9 jaar in Barcelona. Ik heb haar drie jaar geleden tijdens m'n reis in Vietnam leren kennen. Zij is vanaf februari aan haar wereldreis begonnen. Ze vroeg me in december of ik misschien samen met haar door Azië wilde gaan reizen, dus vandaar dat we hebben afgesproken om te meeten in Indonesië, gewoon omdat het kan ;-)

De eerste 3 nachten hebben we gelogeerd bij de tante van Tamara (Australische meid waar ik ook gelogeerd heb). Tante Erin woont heel luxe! Wow, dat was even thuiskomen. Ieder een eigen kamer, kingsize bed en eigen badkamer! Eigen chauffeur, lekker eten en ondertussen een planning maken voor de komende maand. We zijn er inmiddels achtergekomen dat we beter van tevoren al wat dingen hadden kunnen plannen en uitzoeken, want het rondreizen in Indonesië is makkelijker gezegd dan gedaan. Voordat je ergens bent, ben je veel tijd kwijt, heb je verschillende vervoersmiddelen nodig en het kost meer geld dan verwacht. Kortom... Het is een groot avontuur!

We zijn per trein afgereisd naar Yogyakarta, zo'n 8 uurtjes hobbelen. Nu kregen we pas een idee van Indonesië, de mensen, de natuur en de cultuur. Van de mooie uitzichten over de rijstvelden, bergen en mensen die tot hun middel in het water staan te ploeteren voor hun oogst, tot het gevecht om een taxi en de prijs die de mensen willen hebben. Chauffeurs die je letterlijk meetrekken naar de 'taxi', soms een gewone auto... NOT! Op naar de accommodatie, die eerlijk gezegd toch ietwat tegenviel. Erg warm hokje, wel redelijk schoon, gedeelde douche en wc in een.. Ik moest wel even acclimatiseren. Zeker na Japan, waar alles zo goed geregeld is, mensen kalm zijn en netjes op hun beurt wachten en waar alles brandschoon is. En de toiletten hier.. Ik zal het jullie besparen haha. In Yogyakarta hebben we veel mooie dingen gezien. Zonsopgang bij Borobudur, het enorme tempelcomplex dat daar ook in de buurt lag en uiteraard nog een ander tempelcomplex: Prambanan. Veel van deze tempels waren door aardbevingen toch wel erg aangetast jammer genoeg.

Op naar Kalimantan, naar de plaats Balikpapan. Vanuit hier wilden we graag naar de orang-oetans. We hoorden van de secretaresse van tante Erin, dat we dan het beste naar deze stad kon vliegen. Zo gezegd zo gedaan. Het bleek echter onmogelijk om vanuit deze stad naar de orang-oetans te gaan. Het heeft ons heel wat uurtjes zoekwerk gekost, zelfs met hulp van de politie! We hadden op internet geen directe vluchten kunnen vinden, dan misschien per bus dachten we.. We vroegen in een piepklein politiekantoortje de weg naar het busstation. Nou, twee buitenlandse meiden die hulp nodig hebben... Binnen no-time waren we omsingeld door agenten. We kregen een lift en begeleiding van maar liefst drie agenten. Alsof we doorgaans nog niet genoeg aandacht krijgen, viel het hele busstation stil toen we naar met zwaailichten arriveerden en uitstapten met drie agenten... 1 agent voor ons, twee achter ons haha. We kregen uiteraard voorrang en ook het complete team op het busstation stond voor ons klaar. Optie: 40 uur per bus... Nou nee, bedankt. De hoofdagent vroeg of we misschien naar het vliegveld wilden om daar nog te kijken voor een vlucht. Uhm.. Ja is goed. Het was zeker een uur rijden. Na 3-bijna-aanrijdingen arriveerden we, uiteraard met zwaailichten, op het vliegveld. Ook daar hadden we uiteraard bekijks en voorrang bij alle counters. Ook hier geen geluk, het kostte ons minimaal twee vluchten en veel geld, dus helaas! We werden netjes teruggebracht naar het centrum waar we ons team vriendelijk hebben bedankt.

Volgende ochtend bepakt en bezakt naar het vliegveld om een andere vlucht te boeken. Waarheen? Dat wisten we nog niet, als we hier maar weg konden. We hadden in een vreselijk hotel geslapen, dus we waren wel klaar met Balikpapan hihi. We vlogen die middag naar Lombok, met een stop in Surabaya. We verbleven in een leuke homestay in Senggigi en hebben voor het eerst kunnen chillen op een Indonesisch strand.
Ook hebben we hier onze plannen voor de komende tien dagen gemaakt en alles al geregeld :-): Trawangan, een van de Gili-eilanden en vervolgens een 5 daagse boottocht naar onder andere Flores en Komodo.

Vannacht is ons laatste nachtje hier op Trawangan. Een toeristisch eiland met verschillende stranden, vele barretjes en lekker eten. Hier rijden geen motorvoertuigen, je ziet hier alleen fietsen en paard en wagens. En dat laatste staat me helemaal niet aan als grote dierenvriend. Sommige paardjes zullen het vast goed hebben, maar ik heb er ook heel wat gezien die er slecht aan toe zijn (kreupel, mager, te klein voor die grote kar die ook nog eens te zwaar beladen is). En dan heb je nog van die (sorry dat ik het zo zeg) stomme toeristen die het wel een goed idee vinden om dat veel te kleine paardje hun en hun bagage van A naar B te laten brengen. Ik kan daar met m'n hoofd niet bij. Soms zakken paardjes door hun benen en dan nog stappen ze in?! Ook worden de paardjes gebruikt om bijvoorbeeld voorraad voor winkeltjes en bouwmaterialen rond te brengen. Ik ben hier vijf dagen, maar ik kan er niet aan wennen..
Verder hoor je hier meerdere keren per dag de diensten in de moskee, de gebeden en zang worden door enorme luidsprekers over het eiland verspreid, wel apart.
We hebben weinig uitgevoerd hier, rondgelopen, strandjes bezocht en lekker gegeten.

Morgenvroeg gaan we met de boot terug naar Senggigi (Lombok), vanwaar ons 5-daagse bootavontuur gaat beginnen. We slapen op het dek en er is geen douche.. Ja misschien 's nachts, als het regent ;-) Dat zal me weer wat worden!

Liefs Esther xx


...Meer foto's volgen nog, fotoruimte is vol...

  • 13 Mei 2014 - 16:34

    Mariekske:

    Hihi..die politie heeft zeer belangrijk werk daar!!
    Geniet ook maar weer flink van dit avontuur Es!
    xx

  • 13 Mei 2014 - 16:41

    Aïsha:

    Hahaha, wat heb ik gelachen tijdens het lezen van je verhaal. Dat stukje over die lieve politieagenten die jullie overal naartoe gebracht hebben. Geweldig! Geniet ervan meid xxx

  • 13 Mei 2014 - 16:50

    Rob, Immy & Finn:

    Hey es

    Wat hebben jullie veel gezien en mee gemaakt.
    Zoiets maak jij mee dat jullie door de politie naar het busstation en
    Naar het vliegveld worden gebracht. Jammer dat
    julie geen orang- oetangs hebben gezien. Zielig van de paardjes
    Zijn eens benieuwd hoe jullie avondtuur met de bood is en slapen op het dek.
    Nog heel veel plezier en geniet er van.
    kussies van ons

    Tante nog iets minder dan 3 maanden kom je terug:-)
    Kunnen we samen heel veel leuke dingen doen.
    Dikke knuffel xxxx van diene greumel ♡

  • 13 Mei 2014 - 17:18

    Annemie:

    Hoi Esther, weer een heel andere belevenis! Ben benieuwd hoe jullie bootreis verloopt, veel plezier alvast en groetjes.

  • 13 Mei 2014 - 18:03

    Marion & Ricky :

    Geweldig verhaal ! Hahah dat stuk over de politie !
    Have fun, make for the last 3 month's the best of it!
    Every step you make .... It will be perfect!

  • 13 Mei 2014 - 20:36

    Gerry:

    hoi Esther
    wat een leuk avontuur heb je weer mee gemaakt
    volgens mij hebben Willem en Maxima dit nog niet eens mee gemaakt
    wat zul je gelachen zie het zo voor me.
    geniet nog volop het zo voorbij

    Gr en knuffel
    van uit het natte en koude Ysselsteyn
    ome Gerrit tante Gerry *
    dikke poot Boris

  • 13 Mei 2014 - 22:09

    Wilja:

    Klinkt weer geweldig allemaal die avonturen! Nu ben ik toch wel benieuwd naar die mannen in uniform!

  • 16 Mei 2014 - 11:13

    Tante Annie:

    Hi Esther,

    Wat hilarisch ik heb in een deuk gelegen en probeerde me jullie avontuur voor te stellen, maar dat is bijna onmogelijk het is wel iets heel bijzonders. Dit zijn wel weer heel andere belevenissen! Ben voorzichtig en alert zou ik zeggen. Jammer van de Orang oetans maar ik ben ervan overtuigd dat er nog wel meer bijzondere belevenissen op je pad komen.
    liefs en groetjes van tante Annie en oom Paul

  • 16 Mei 2014 - 19:19

    Mariëtte:

    Hallo Esther,

    Vandaag je twee laatste verslagen gelezen. Nog gecondoleerd met je oom.
    Dan nu je avonturen in Indonesië beleven. Doordat je zowat de hele wereld hebt gezien en beleefd heb je ook veel om te vergelijken en kunnen accommodaties ook wel eens tegen vallen....vooral in Indonesië.
    Maar Ester, je bent ook wel wat gewend toch?
    Veel plezier op de boot....hopelijk krijgen jullie daar een heerlijke tropische regenbui, als douche.

    Groetjes Mariëtte.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Op deze pagina vinden jullie mijn reisdagboek waar ik vanaf zomer 2011 mijn verre en korte reizen zal beschrijven. In de zomer van 2010 heb ik ruim 5 weken doorgebracht in Costa Rica en hier is mijn reislust echt tot leven gekomen.. Wat een heerlijk gevoel, lekker op reis zonder precies te weten hoe, wat en waar. Mijn beschreven reizen tot nu toe (vanaf aanmelding waarbenjij.nu): Juli en augustus 2011: 4 weken vrijwilligerswerk in Vietnam, daarna 2 weken reizen. Februari 2012: korte stedentrip naar Barcelona. April/mei 2012: 2 weken Italie met mijn ouders Zomer 2012: 5 weken Ecuador; reizen en als afsluiting 3 weken vrijwilligerswerk een Biologisch Reservaat 'Cerro Seco'. Winter 2012/2013: 3 weken Ecuador; samen met mijn amigos Navidad & Ano Nuevo vieren!! Voorjaar 2013: Zuid Italië, geweldige tijd, veel gedaan en gezien, maar geen verslagen gemaakt... Augustus 2013 - augustus 2014: ik ben mijn droom nagegaan. Ik heb een jaar onbetaald verlof genomen en ben op wereldreis gegaan en heb hierdoor nog meer van de wereld mogen zien. Australië, Nieuw Zeeland, Fiji, Japan, Taiwan, Indonesië, Maleisië, Cambodja, Laos en Thailand. Juli/augustus 2015: 5 weken naar Peru en Bolivia. Weekje Spaanse taal opfrissen met individuele lessen op een taalschool in Cisco. Een week vrijwilligerswerk bij een dierenopvang centrum en drie weken rondgetrokken door Peru en Bolivia. Juli/augustus 2016: 4,5 week Maleisië, Borneo en Singapore!

Actief sinds 09 Juni 2011
Verslag gelezen: 791
Totaal aantal bezoekers 182290

Voorgaande reizen:

27 Juli 2016 - 27 Augustus 2016

Maleisië, Borneo, Thailand en Singapore

19 Juli 2015 - 24 Augustus 2015

Peru & Bolivia 2015

20 Augustus 2013 - 01 Augustus 2014

The journey of my life!

26 December 2012 - 15 Januari 2013

Ecuador parte II

01 Juli 2012 - 06 Augustus 2012

Ecuador: Travelling & Volunteering

23 April 2012 - 04 Mei 2012

Italië 2012

20 Februari 2012 - 26 Februari 2012

Barcelona

09 Juli 2011 - 17 Augustus 2011

Esther gaat Vrijwillig Wereldwijd

Landen bezocht: