Dit is vakantie! - Reisverslag uit Rome, Italië van Esther Jongen - WaarBenJij.nu Dit is vakantie! - Reisverslag uit Rome, Italië van Esther Jongen - WaarBenJij.nu

Dit is vakantie!

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

01 Mei 2012 | Italië, Rome

Na een aantal dagen geen internet te hebben gehad, eindelijk tijd voor een update.

Vrijdag hebben paps en ik na het ontbijt nog een flinke wandeling gemaakt (lees een uur geklommen) om bij Montecatini Alto te komen, de oude stad van Montecatini. Mooi vergezichten, leuke sfeer.
Daarna zijn we in de trein gestapt naar Viareggio: op naar het strand. Erg mooie dag; zon, zee en strand.
We hebben onze dagen in Toscane afgesloten in Montecatini met heerlijke pizza’s en prosecco en wijn.

Na het ontbijt op zaterdag zijn we in de auto gestapt richting Rome, ruim 300 km rijden. In Rome aangekomen bleek ons hotel niet zo makkelijk te vinden met de vele eenrichtingsstraten waar onze TomTom geen rekening mee hield. Te voet verder, mams heeft de auto bewaakt. We bleken dichtbij te zijn.

Ons hotel is een oud klooster, en nee, dat is geen grapje. Nonnen in overvloed, overal Mariabeelden en de ontbijtruimte kun je beter een ontbijtzaal noemen met allemaal rijen tafels. Een paar aardige nonnen verzorgen het ontbijt. Naast de deur kun je naar de mis en het is erg gehorig hier. Aan snurkende mensen geen gebrek kan ik wel zeggen.

Zaterdagavond hebben we in een tjokvol restaurant vlakbij de wedstrijd Roma-Napoli gekeken met een heleboel lokale mensen. Vlak voor tijd werd het gelukkig nog 2-2, tot opluchting van de Romeinse gasten.

Zondag met de bus richting Porta Portese, een bekende en hele grote vlooienmarkt. Vervolgens wandeling langs de Tiger, wat me best tegenviel. Rondom de Tiger is het erg slecht onderhouden, of ja, eigenlijk dus niet. By Night ziet het er overigens erg sfeervol uit. Castel Sant ‘Angelo bezocht; kerkers, eetzalen en slaapkamers bezichtigd en zeer mooie uitzichten over Rome. Vervolgens uitpuffen op een terrasje. Vaticaan bezocht; wat een beleving! Het plein, de kerk, de wachters; erg bijzonder. De dag afgesloten met een diner in Rome. We waren pas laat terug in ons hotel, want paps vertrouwde de lijnbussen niet zo (welke kant gaan ze op?), dus hij heeft een uur tevergeefs gezocht naar een andere lijn (die in dit stuk van de stad dus niet komt…). Uiteindelijk toch onze eerste bus gepakt en dat bleek goed te zijn. Alleen veel te laat uitgestapt (in het donker ziet alles er toch anders uit) en toen nog een half uur kunnen zoeken en lopen naar ons Klooster. Overigens genoten van de sfeerverlichting in Rome; alle belangrijke gebouwen zijn dan prachtig verlicht.

Maandag hebben we eerst ontbeten in het klooster en dat viel ons zeker niet tegen.
Bus en metro richting de Piazza di Spagna met de Scalinata di Spagna (Spaanse Trappen). Het beroemdste trappencomplex in de openlucht ter wereld. De Spaanse trappen staan ook bekend om de zogenaamde Alta Moda. Elk jaar presenteren topontwerpers hier hun nieuwste creaties. Vervolgens door de PC Hooft van Rome gelopen waar de topmerken je om de horen vliegen met de bijbehorende hoge prijzen. Helemaal aan de andere kant van de straat kom je uit bij Palazzo Venezia, Wachters staan hier dag en nacht en elk uur is er een wisseling van de wacht, die wij toevallig meemaakten. Op naar de volgende highlight: Trevi Fontein, ooit het decor van een James Bond film, magnifiek. Gewapend met de kaart naar het Pantheon: het best bewaard gebleven bouwwerk uit de oudheid (samen met het Collosseum). De enige lichtbron (‘oog’) in deze kerk is de grote opening in de koepel van 9 meter. Als het regent wordt het water door een marmeren putje afgevoerd.
Onze wandeling vervolgd richting het beroemdste plein van Rome: Piazza Navona. Vele kunstschilders zijn hier te vinden. Tiger overgestoken naar Trastevere, een van meest sfeervolle wijken van Rome. Hier heerlijk gegeten en een wandeling gemaakt door de wijk. Super gezellig, erg druk op straat, veel lokale mensen.

Dinsdag 1 mei met de bus naar metro richting Via Appia Antica. Wat een verschil: de rust uit het verre verleden geeft weer een heel ander gevoel van Rome. Zeker iets wat je moet bezoeken als je in Rome bent. Wat een aparte sfeer, echt terug in de tijd.
Daarna naar de 1 mei viering (Dag van de Arbeid) op het Piazza Di Giovanni; optredens van Italiaanse topartiesten die wij niet kennen, maar bij het publiek veel losmaakten! Een sfeer vergelijkbaar met Koninginnedag.

De dag afgesloten bij de plaatselijke pizzeria onder aan de berg van ons hotel, met verschillende gerechtjes, karafje rode wijn en veel gekletst.

Tot het volgende reisverslag!

Bacio,
Esther

• 03 Mei 2012 - 17:50

Kees:

Nou, zo te lezen een hele mooie reis, wat een belevenissen.
    Nog een fijne tijd daar.