Sol y Nieve - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Esther Jongen - WaarBenJij.nu Sol y Nieve - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Esther Jongen - WaarBenJij.nu

Sol y Nieve

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

23 Augustus 2015 | Peru, Cuzco

(Zon en sneeuw)

Ik zit hier aan m'n laatste ontbijtje, bij m'n vaste twee kraampjes op de markt. Toen ik de afgelopen twee weken weg was, hadden de dames me al gemist haha. Lieve vrouwtjes, bij de ene bestel ik het eten en de andere is gespecialiseerd in heerlijke fruit/groentesapjes.

Terug naar waar ik vorige keer gebleven was.

We vertrokken dus naar Isla del Sol. Anderhalf uur varen met een overvolle boot. Op het eiland aangekomen onze backpacks overgedragen aan een ezel (tegen al m'n gevoelens in, want ik vond het zielig natuurlijk). Maar 40 minuten klimmen (écht een flinke klim!) met al m'n bagage, zou onmogelijk zijn. Leuk hotelletje, kamer (niet de schoonste) met z'n drietjes, nog wat gegeten en al snel viel de stroom uit. Kaarsjes aan, wijntje erbij en op tijd gaan slapen. 's Morgens was Abdel t eerste wakker en vertelde dat er sneeuw lag. Wij konden het amper geloven... Hij heeft ons een ontbijt op bed verzorgd en we hebben vervolgens snel onze spullen gepakt om met de eerste boot het eiland te verlaten. De stroom was nog steeds ver te zoeken ennnn het sneeuwde nog steeds. Weinig zin om hier een dag in de kou te blijven rondhangen. Bepakt en bezakt de daling ingezet, doorweekt kwamen we beneden en zo te zien waren we niet de enigen met het plan om weg te gaan. Het was dringen voor boottickets. Met de boot naar de overkant, een klein dorpje waar we op de bus moesten wachten naar Copacabana. De boot ging niet helemaal naar Copacabana wegens het weer. 's Middags brak de zon door en hebben we op een terrasje in de zo'n gezeten in ons t-shirt haha.

Donderdag 13 augustus hebben we de bus genomen naar Arequipa. Ook dit ging niet zonder slag of stoot. Bij de grensovergang naar Peru ging de Boliviaanse douane uiterst vriendelijk en snel te werk... Niet dus... Vervolgens uurtje of 4 bussen naar Puno, overstappen op de bus naar Arequipa en nog eens 5 uur er tegenaan. Was het maar zo'n feest... In de bergen had het flink gesneeuwd en was de weg veranderd in een ijsbaan. We hebben ruim 2 uur stilgestaan. Ik had me er al bij neergelegd dat we in de bus zouden slapen die nacht. Uiteindelijk kwam het verkeer van de andere kant weer op gang. Een vrachtwagen begon te schuiven (wij stonden in een bocht en de weg liep schuin af) en kwam net voor mijn raampje tot stilstand. Pfffff hij omhad ons bijna de greppel ingeduwd. Best wel heel eng allemaal. Uiteindelijk zijn wij toch ook gaan rijden, vrij onverantwoord gezien de gladheid. We kwamen langs verschillende kettingbotsingen, vrachtwagens die in de greppel lagen en een ongeluk tussen een bus en een personenauto. Wij hadden geluk gehad!
2:30 kwamen we aan in ons hotel (ipv 21:30). Abdel had een onwijs goed hotel geregeld met mooie kamers. Damnnn even helemaal tot rust komen. Twee dagen lekker rondgelopen door het mooie en zonnige (!!) Arequipa, terrasjes gepikt, markt bezocht, Arequipadag meegepikt met een enorme optocht met wagens, dieren, dans en muziek (geweldig!), en tour naar de Colca Canyon geboekt.

Zondagochtend om 3 uur opgehaald, naar de Canyon gereden waar we met een beetje geluk Condors konden zien. We hebben er een aantal gezien, heel gaaf!

Daarna doorgereden naar ons uitgebreide ontbijt (NOT), een broodje (meer lucht dan wat anders) en thee. Daar moesten we ruim drie uur mee lopen.. We zijn de Canyon in gelopen, een drie uur durende daling, waauw. Na een uurtje of 3,5 kwamen we bij onze accommodatie. Heerlijk in de zon gelegen en genoten van de omgeving. 's Nachts een aardbevinkje gevoeld, rare gewaarwording. Dag twee van onze trek door de Canyon gelopen, echt geweldig. Verschillende dorpjes gepasseerd en toch wel stevig doorgewandeld met onze bepakking. Moe maar voldaan kwamen we bij onze volgende accomodatie genaamd "Oase". Nou en deze plek doet zijn naam eer aan! Heerlijk gezwommen, in het zonnetje gelegen en in een knus hutje geslapen na weer een aardbevinkje gevoeld te hebben. Laatste dag was het om 4:45 tijd om weer de Canyon uit te lopen. Dat betekende 3 uur klimmen.. Het was best zwaar. Toen onze gids zei dat we op 20% zaten, kon ik hem wel schieten eerlijk gezegd. Zo'n klim op zo'n hoogte plus nog eens het feit dat ik snipverkouden was, maakten het vrij zwaar. Samen met Margot een tempo gevonden waar we zelfs nog hele verhalen hebben uitgewisseld. Het aan de top komen, gaf best een kick! We zijn op de terugweg naar Arequipa nog in hotsprings geweest, dat kon m'n lijf wel gebruiken!

Hierna was het tijd voor het afscheid van Margot en Abdel. We geven fantastische dingen meegemaakt en beleefd die we nog vele malen zullen bespreken in NL!

Ik ben voor de laatste paar dagen naar Cuzco gegaan. Heerlijk om alle bekenden weer te zien (echt bijzonder hoe snel je een sociale kring opbouwt aan de andere kant van de wereld, dat wist ik natuurlijk al van m'n andere reizen, maar het blijft me verbazen!), heerlijk gedanst, de ene afterparty na de andere en uiteraard nog wat souvenirs gekocht als aandenken aan deze fantastische, onvergetelijke, avontuurlijke en bijzondere reis door Bolivia en Peru!

M'n tassen zijn gepakt, afscheid genomen van 'mis amigos' en van Cuzco.. nu even een taxi vangen richting het vliegveld om via Lima terug naar Amsterdam te vliegen. Bedankt weer voor jullie interesse en leuke reacties via Facebook, whatsapp en uiteraard waarbenjij! Tot snel!!!

Besos desde Peru,
Esther

• 23 Augustus 2015 - 18:39

Marieke :

Dat was weer een mooi avontuur Es! Tot snel! Xx

• 23 Augustus 2015 - 19:31

Annemie:

Weer heel veel gezienen genoten! Fijne terugreis en groetjes!

• 23 Augustus 2015 - 20:15

Jootje:

Waauw, wat een avonturen weer allemaal. Sneeuw, zon, regen, strand en bergen. Je hebt het allemaal gezien en beklommen. Ik ben erg benieuwd naar je live verhalen en foto's. Helaas kon ik die dan weer niet laden.
    Zie en spreek je snel weer. Doe voorzichtig en be safe!

• 23 Augustus 2015 - 20:19

Marion Jacobs :

Safe trip ! Xx

• 23 Augustus 2015 - 20:44

Danielle Tillmann:

Poeh Esther, wat een prachtige, indrukwekkende maar ook spannende ervaringen heb je weer gehad. Tof! Goede reis en kom gezond weer thuis.

• 23 Augustus 2015 - 22:02

Janine:

Hey Es,

Je zit nu in het vliegtuig. Nog ff en je bent weer thuis. Wat een laaste reisverslag weer. Sommige dingen zijn toch maar net goed gegaan he

• 23 Augustus 2015 - 22:06

Janine:

Moet je vooral niet teveel over nadenken.
    Het was weer een fantastische reis die je nooit zult vergeten.
    Tot snel

• 24 Augustus 2015 - 17:56

Jo:

Hoi Esther,

ik heb weer een prachtige "reis" meegemaakt. Het was weer genieten. Heerlijk gewoon.
    goede reis terug. Groetjes Jo

• 25 Augustus 2015 - 00:06

Elly En Ed :

Zo Esther

Het was weer een hele reis die je hebt gemaakt
    Met veel spannende dingen die je hebt beleefd
    Ook deze nemen ze je niet meer af
    Op naar het volgende avontuur
    En welkom thuis Esther
    Tante Elly en ome Ed

• 26 Augustus 2015 - 14:56

Gerry:

jeetje wat heb je weer veel gezien en beleefd dit kun je ook weer in je back pack stoppen
    ben blij dat je weer veilig thuis bent.
    op naar het volgende avontuur al is dat pas over een jaartje
    vind het altijd weer leuk om met je mee te reizen
    Esther weer veel succes met nieuwe school jaar.
    hopelijk zien we elkaar gauw
    groetjes
    ome Gerrit tante Gerry *