Salar de Uyuni, Bolivia - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Esther Jongen - WaarBenJij.nu Salar de Uyuni, Bolivia - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Esther Jongen - WaarBenJij.nu

Salar de Uyuni, Bolivia

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

11 Augustus 2015 | Bolivia, Uyuni

Donderdag 6 augustus zijn we (Margot, Abdel en ik) met het vliegtuig afgereisd naar La Paz in Bolivia. Daar aangekomen spullen gedropt in hun hotel en de stad gaan verkennen. We hebben in een of ander random tentje heerlijke vis gegeten. We zijn aangeschoven bij een Boliviaans gezin, aangezien het erg druk was. Voor omgerekend 8 euro hebben we met z'n drieën super lekker gegeten en gedronken. Alles met de hand, want bestek kreeg niemand erbij haha. Met Margot naar het busstation gegaan om een nachtbus uit te zoeken naar Uyuni. De keuze was reuze en voor degenen die mij kennen, was dat een hele klus... Welke maatschappij kiezen, prijzen vergelijken, betrouwbaar..? Etc etc.. Uiteindelijk geboekt bij Omar tours en om 20:30 uur zou de bus vertrekken.
Daarna neergeploft op de hotelkamer. Kleine rugzak klaargemaakt voor de 3 daagse tocht vanaf Uyuni. Beetje gerust, even gedoucht en samen nog wat gegeten. Met de taxi naar het busstation, waar de lange reis ging beginnen. Een uurtje of 10 gehobbeld en ik stapte ietwat slaperig en verdwaasd uit in Uyuni. Daar op de twee gewacht, die met het vliegtuig zouden komen. Ze hadden de tour al voor ons geboekt en twee uur later ging het avontuur beginnen.

Met z'n zessen in een jeep. Daniel onze gids, een Chileen, twee Denen en wij zouden de komende drie dagen 'familie' zijn zoals onze guide het verkondigde...
De eerste dag stond in het teken van de zoutvlaktes van, oftewel Salar de Uyuni, die werkelijk eindeloos zijn. Amazing gewoon. Heel wat grappige foto's gemaakt. Geluncht in the middle of the zoutvlakte, op de grond, op het zout dus, echt heel apart. Een snufje zout toevoegen aan de lunch was dan ook een fluitje van een cent haha!
Daarna de wijde wereld ingereden, deed me in het begin een klein beetje denken aan de eindeloze wegen in de outback van Australië. Gestopt bij verschillende plekken om de steeds veranderende natuur te bewonderen en vast te leggen op foto. Dat was aan Abdel wel besteed hihi. Hij heeft een perfecte fotoreportage van onze trip gemaakt, dus foto's volgen nog...
's Avonds gegeten en geslapen in the middle of nowhere. Een hotel dat volledig gebouwd was van zout. Ook binnen was alles van zout (muren, tafels, krukken), de grond was bedekt met zout, heel apart. Verder was de nacht erg koud. We hadden een slaapzak gehuurd en dat was geen overbodige luxe.

Dag twee stond in het teken van vroeg opstaan en de kou trotseren. We hebben zoveel prachtige dingen gezien, o.a.: verschillende gekleurde meren, waaronder een rood meer met honderden flamingo's (maar liefst drie soorten), ontelbaar veel lama's en vicuñas in de bergen te ontdekken, immens grote stenen die geslepen zijn door zand en wind, prachtige bergen en vulkanen. We vielen van de ene verbazing in de andere.
's Avonds nog verder in the middle of nowhere aangekomen en het was zó ontzettend koud. Picture this: sportlegging, thermolegging, thermosokken, hemd, shirt, thermotrui, fleecevest, dikke slaapzak en twee dekens... En het nóg freaking koud hebben 's nachts. Maar alles for the adventure!

Laatste dag om 4:45 opgestaan, ontbijten en op naar de geisers en de zonsopgang. Kouder dan koud, anders kan ik het niet noemen. Maar onbetaalbaar mooi! Meren waren gedeeltelijk bevroren, we hebben zelfs nog geschaatst op onze wandelschoenen!
We kregen halverwege pannen met onze trouwe jeep die overigens vakkundig werd gerepareerd door Daniel en z'n compagnon (die de gehele trip samen met ons reed met een andere, heel gezellige groep), waarschijnlijk om deze reden. De terugweg was erg stormachtig, zandstormen hebben we dan even gratis meegepikt. Ik kan jullie vertellen dat "ir al baño en naturaleza" dan een uitdaging wordt... Rijden rijden en nog eens rijden door zand zand en nog eens zand maakt je redelijk melig. In de auto was het gezellig met onze familie. We hebben een ontzettend gave trip gehad met onwijs leuke mensen, lucky us!!

Terug in Uyuni m'n backpack opgehaald (had ik achtergelaten in the office), nog een warme melk gedronken met Abdel en Margot en zij gingen naar hun hotel. Ik heb nog twee uurtjes gewacht (fijn evaluatiemomentje) in een restaurantje met een niet al te vriendelijke mevrouw, maar ach.. Om 20 uur de nachtbus gepakt naar La Paz en 's ochtends vroeg aangekomen. Voelde me niet al te lekker. Vervolgens bus gezocht naar Copacabana waar ik nu een nachtje (ziek) ben geweest en vandaag vertrekken we (jaja Margot en Abdel stonden bij wijze van verrassing gisteren voor m'n neus!) twee nachtjes naar Isla del Sol. Vanuit daar zal ik weer oversteken naar Peru om daar nog het een en ander te ontdekken en te beleven.

Zoals jullie merken, heb ik de smaak weer te pakken en horen jullie nog genoeg verhalen!

Liefs en een knuffel vanuit Bolivia,
Esther

• 11 Augustus 2015 - 19:48

Elly :

Zoooow Esther je bent niet flauw
    Hihi met al dat zout
    Wat een ervaring weer en de kou moeten doorstaan en dan nog ff ge zandstraalde worden onderweg wat een avonturen
    We wensen je nog heel veel plezier en to horens

Tante Elly om ome Ed

• 11 Augustus 2015 - 21:20

Tessa:

Wauw esther,wat een ervaring weer en en wat beleef je veel mooie dingen..
    veel plezier nog in isla del sol en peru....hopelijk voel je je gauw weer wat beter en kun
    Je lekker verder genieten van je reis..

groetjes tessa

• 12 Augustus 2015 - 13:50

Annie Aldenhuijsen:

Zo Esther wat een belevenissen weer. Jij kon dus op alle slakken zout leggen hi hi

• 14 Augustus 2015 - 17:22

Jootje:

Lekkerding!
    Wat heerlijk om je verhaal te horen, nouja meer te lezen. Maar ik hoor het je allemaal vertellen. En dan denk ik aan dat gegiegel van je! ;-)
    Wat een avonturen en wat moet het allemaal mooi zijn geweest! Ongelofelijk. Je hebt weer een mooie tijd!
    Denk aan je en doe voorzichtig!

Love

• 16 Augustus 2015 - 10:58

Joyce:

wauw weer super om te lezen Es! en die foto's van de zoutvlaktes heel grappig :)
    Fijn dat je weer een leuk gezelschap hebt om lekker te reizen.
    Veel plezier nog en genietennnnnnn!!!!!!!

xxx

• 18 Augustus 2015 - 10:37

Jo:

Hoi Esther,

Kom net terug uit Veere . Dacht daar al veel gezien en meegemaakt te hebben maar..... het valt in het niet bij jouw avonturen. Geweldig om" jouw reis "te mogen meemaken. Prachtig. Geniet ervan.
    Groetjes Jo