Breathtaking Laos - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van Esther Jongen - WaarBenJij.nu Breathtaking Laos - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van Esther Jongen - WaarBenJij.nu

Breathtaking Laos

Blijf op de hoogte en volg Esther

19 Juli 2014 | Laos, Ban Houayxai-Noy

Sawaidee!

Laos is een ongelofelijk prachtig land. Vriendelijke mensen, onwijs mooie natuur, leuke stadjes, kleine dorpjes, vee dat daar gewoon rondscharrelt; we hebben onze ogen uitgekeken.

We zijn onze Laos trip in het zuidelijkste puntje begonnen; in Don Det, 'The 4000 islands'. Daar hebben we uiteraard het WK gevolgd, om 3 uur 's nachts en we waren met maar liefst drie supporters en een aantal locals, die hun geld hadden ingezet op Costa Rica haha.
Tevens hebben we hier een kajaktour gedaan over de Mekong en dus flink onze armspiertjes getraind. We hebben hier dolfijntjes gespot en we zijn naar verschillende watervallen geweest. Franca en ik waren een goed team, we zijn slechts enkele keren tegen bomen in de rivier, palen van huizen en in struiken terecht gekomen; tranen met tuiten gelachen.

Boot en bus naar Pakse genomen en hier voor twee dagen een scooter gehuurd. We hebben enorm genoten terwijl we van dorpje naar dorpje reden door de bergen met fantastische uitzichten. Bij een koffieplantage heerlijke Laotiaanse koffie gedronken en in een dorpje halverwege onze tocht in een té schattig guesthouse geslapen. We sliepen bij een oude vrouw op zolder, genaamd 'Mama Pap'. Het was een onrustige nacht dankzij een aantal dierenvriendjes....
Voordat we gingen slapen het dorpje verkend en bij mensen thuis geweest. Overal liepen varkens, koeien, kippen, etc. De locals wasten zich in de rivier, dat hebben wij dan ook maar gedaan hè? Weliswaar met onze bikini's aan :-) Dag twee van onze scootertocht viel een beetje in het water. Veel regen gehad en ik moet toegeven, ik had het koud. Zo koud had ik het al in geen maanden meer gehad. Gelukkig klaarde het op en konden we de hoogste watervallen van Laos zelfs met een zonnetje bewonderen. Echt heel gaaf om deze omgeving met de scooter te zien en te beleven.

Nachtbus naar Vientiane genomen, waar we ingedeeld waren in piepkleine bedjes. We lagen gezellig lepeltje lepeltje. Als een van ons wilde draaien, moesten we dat tegelijkertijd doen. Ik was heeeeeel blij dat ik niet naast een wildvreemde hoefde te slapen... 's Morgens vroeg uiteraard weer met de Lonely Planet in de hand en al onze bagage, rondstruinen in de stad, op zoek naar een guesthouse. Hier hebben we een fietsje gehuurd en zo de stad verkend. Heerlijk gegeten in een local bomvol restaurant, waar we heel wat bekijks hadden. Ook in deze stad weer het WK gevolgd, waarvoor we voor deze wedstrijd speciale pakjes hadden gekocht. In heel Laos is een avondklok, dus er is maar 1 tent open na 23:30 uur. Wederom was er een gemengd publiek aanwezig, locals, lady's en ladyboys en wat toeristen. Apart sfeertje moet ik zeggen.

Tijd om weer verder te reizen naar Vang Vieng, dit keer per minivan, die we overigens voor ons zelf hadden! Heerlijk stadje waar veel backpackers neerstrijken om te feesten, te tuben en te genieten van het uitzicht op de bergen. Wij zijn ook gaan tuben, best lachen. We werden per tuktuk naar een bar gebracht waar je je eerste drankjes koopt. Dan stap je in je rubberband en dobbert in de Mekong verder naar de volgende bar, waar het feest vrolijk verder gaat. Beetje basketballen, volleyballen en dansjes wagen. Lekker verder dobberen met een drankje in de hand, tussen de bergen door, lekker leventje hoor! Leuke barretjes, maar ook hier is er na 23:30 uur maar één bar open. Maar dat mocht de pret niet drukken! Ergens ook wel leuk, omdat iedereen dan weer samenkomt in een bar. Vanaf dit plaatsje veel opgetrokken en verder getrokken met een groepje Fransen en (Franse) Canadezen. We hadden hen in Vientiane al ontmoet overigens.

Op naar Luang Prabang, waar we gestruind hebben over de enorme streetmarket en foodmarket. Een wandeling hebben gemaakt door de stad om de highlights te zien, o.a. een aantal tempels en het uitzicht over de stad, ook erg mooi.
Tegen de avond chillen in een bar aan de Mekong, Utopia, waar we eigenlijk al zoveel mensen kenden, omdat je elkaar overval wel weer tegenkomt. Mensen die ik in Cambodja al had gezien, of eerder in Laos. Ook deze bar ging om 23:30 uur dicht en stonden de tuktuk drivers al te springen om je naar de bowlingbaan te brengen, enige tent die dan nog open was. Te gekke avonden gehad!
We hebben nog een dagtocht gedaan naar de watervallen. Het is alsof je in een sprookje terecht komt. De foto's zullen het jullie ook laten zien (deze zijn niet bewerkt hoor!). Wij hebben het bord 'danger, don't pass' genegeerd (op advies van andere backpackers), omdat we daar een 'etage' van de waterval helemaal voor onszelf hadden. Heerlijk van het zonnetje genoten en uiteraard even wat baantjes getrokken :-).

Vanmorgen zijn we na een 'hell of a ride' in een nachtbus, aangekomen in Huay Xai. De stoelen in de bus zagen er aanvankelijk best chill uit... Maar zelfs ik zat heel krap met m'n 1.65 m, laat staan Franca... 80% van de hele rit was onverhard en we zijn soms gewoon bijna uit onze stoel gelanceerd.. Ik heb er blauwe plekken van. De tocht die normaal 12 uur duurde, heeft 15 uur geduurd, waarschijnlijk door de enorme regenval. O ja, de bus lekte ook, dus een gratis douche was tevens aanwezig.

In dit plaatsje wilden we de gibbon jungle tour doen, maar ivm met het weer, zien we er toch vanaf. Het is niet leuk om 3 dagen in de stromende regen door de jungle te moeten trekken met je backpack, waar je ook nog eens een flink bedrag voor moet neertellen. Dus... De plannen wijzigen uiteraard weer even: we gaan over een uurtje gewoon alvast naar Thailand! Vanavond om 22 uur komen we daar aan in Chiang Mai. Morgenvroeg willen we dan de bus nemen (12 uurtjes) naar Hua Hin, in het midden van Thailand.
Daar hebben we dan nog een dagje of twee samen, Franca gaat dan terug naar Bangkok en naar huis, ik trek dan verder naar het zuiden van Thailand om wat eilandjes te bezoeken!

Dikke kus en tot snel xxx

Foto's volgen...

• 19 Juli 2014 - 11:19

Rob, Immy & Finn:

Wauw wat heb je dat mooi geschreven. En wat een mooie omgeving.
    Wat gaaf om dolfijen te zien zwemmen en om te gaan kanonen.
    Wel jammer dat jullie regen hebben gehad. Geniet er nog van
    de laaste paar dagen.. Het welkomscomite staat dan op schiphol
    om jou op halen.
    Kussies en een dikke knuffel van diene greumel

• 19 Juli 2014 - 17:19

Gerry:

hoi Esther
    wat een mooi verslag heb je weer geschreven
    elke keer als ik lees reis ik helemaal met je mee
    wat een mooie land en weer veel meegemaakt en gezien
    en wat de kou betreft heb je nu al kunnen wennen
    hoe het in ons kleine kikkerlandje aanvoelt als,je dat vergeten was ha ha
    want het is hier nu ook heel warm,
    geen weer voor een blanke zeggen we dan ha ha
    nou essie geniet nog van de laatste dagen we zijn,
    blij als je weer voet zet op hollandse bodem
    al zal het voor jou wel even wennen zijn
    gr en tot over 13 daagjes
    ome Gerrit tante Gerry *
    dikke poot boris

• 19 Juli 2014 - 23:32

Elly:

Hallo Esther

Ik heb nog wat kunnen lezen van je avonturen
    Ik was wat achterop geraakt want we hebben een tijdje geen mails kunnen openen
    maar gelukkig ben ik er weer op
    geniet van de laatste dagen wat is de tijd snel gegaan een jaar is niets
    wat zal je weer moeten wennen
    dan kan je weer gaan werken aan je volgende avontuur

Ed En Elly

• 20 Juli 2014 - 12:42

Tante Annie En Oom Paul:

Te gek weer Esther,

We hebben enkele foto,'s gezien van jou tijdens het kijken naar de wk voetbal wedstrijden samen met enkele locals, dat was wel heel bijzonder en betrokken. Je moeder hield ons goed op hoogte. Inmiddels is hier ook weer goed nieuws zoals je wellicht allang hebt vernomen. Jaimey is een wolk van een baby en gelukkig groeit hij als kool. Nog een paar daagjes genieten in het buitenland en dan terug naar reality. tot spoedig ziens,
    Tante Annie en Oom Paul

• 20 Juli 2014 - 21:59

Claire:

Haaiiiii,

Zo te lezen ben je nog lang niet klaar. Echt mooie foto's op Facebook gezien. En dat voetbalpakje staat je goed. Nog ff volhaoje, maar zo te lezen komt dat wel goed!!

XXX van ons

• 01 Augustus 2014 - 00:10

Ricky En Marion:

That's why Laos is still on my list.....
    Oef.. You did it! Zo gaaf!