Indonesian miracles - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Esther Jongen - WaarBenJij.nu Indonesian miracles - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Esther Jongen - WaarBenJij.nu

Indonesian miracles

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

29 Mei 2014 | Indonesië, Kuta

In mijn laatste verslag vertelde ik over de boottocht die we hadden geboekt. Vier dagen en vier nachten op zee. De groep was niet heel erg leuk, mede dankzij een groepje Fransen. Ze stelden zich nogal asociaal op, zeker rondom etenstijd. Dat was letterlijk 'aanvallen'. Maar goed, desalniettemin heb ik genoten samen met de andere gasten op de boot, die onder andere uit Nederland, Duitsland, Zweden, USA en Chili kwamen. Het échte genieten begon voor mij pas op dag twee. Dag een was ik me toch een partijtje zeeziek, weer een compleet nieuwe ervaring voor me hihi.
Het slapen was een uitdaging, we lagen onderhand tegen elkaar aan. Draaide degene naast je, kon je je maar beter ook omdraaien haha.
We zijn vanuit Lombok vertrokken richting Flores. Met onderweg stops bij Sumbawa, Laba, Komodo & Rinca. We hebben heel wat wonders van moeder natuur mogen zien. In de onderwaterwereld bijvoorbeeld enorme manta's, vissen in alle soorten, maten en kleuren, dolfijnen en zeeschildpadden. En op het vaste land de komodo dragons, apen, slangen en buffels. We hebben mooie wandelingen over de eilanden gemaakt, gesnorkeld op heel veel plekken en genoten van prachtige zonsopkomsten en zonsondergangen!

Eenmaal weer op het vasteland met onze zeebenen en bagage richting het vliegveld met een 'taxi'. Toen de goede man stopte en vrolijk 'airport' riep, vroeg ik nog eens voor alle zekerheid of hij wel had begrepen waar we naar toe wilden. Niet dat het heel veel uitmaakt, want de mensen antwoorden toch altijd met 'yes yes'... Zo ook nu: Yes airport en we keken uit op een paar hutjes en kraampjes... Bleek toch echt het vliegveld te zijn. Ik ben niet gauw zenuwachtig voor een vlucht, maar hier kreeg ik toch wel de kriebels van. Bij het opstijgen kreeg ik het gevoel in een achtbaan te zitten, niet chill. En Val maar roepen 'oh my god, oh my god' haha, wel weer hilarisch :-) De landing was ook niet geheel soepeltjes, maar we waren op Bali!

De eerste dagen hebben we in Kuta doorgebracht. Een toeristische plaats waar de taxi's en de drugs je elke 5 meter worden aangeboden. Lekker op stap geweest en beetje bijgekomen van de afgelopen weken.
Daarna zijn we doorgereisd naar Ubud, een erg leuke plaats! Hier hebben we een fiets gehuurd en hebben we lekker de omgeving verkend. Maar wat een opgave met deze hitte en de heuvels! We zijn in het Monkey Forest geweest, met verschillende tempels en waar waar de apen als heiligen worden beschouwd. Nou, zo gedroegen ze zich anders niet. Eentje had m'n cameratasje afgepakt nadat hij tegen we opsprong, ieks! Gelukkig wel teruggekregen. Een andere heeft m'n waterfles gejat, hij beet een gat in de fles en drinken maar... En toen ik een foto van iemand wilde maken die een schattig aapje op z'n schouder had, besloot het aapje over te springen op mij. Lekker dan! Haha, nee dit aapje was wel lief en ik stond ervan te kijken hoe zacht de handjes en voetjes waren! Een andere dag hebben we weer gemeet met Nadine (die we op de boot hebben leren kennen). Samen met haar en een kennis van haar hebben we een dag een chauffeur gehad. Hij heeft ons 8 uur door Bali rondgereden voor 30 euro! We zijn op een koffieplantage geweest, hebben verschillende tempels bezocht én stops gemaakt bij prachtige rijstvelden waar we uitleg kregen over het verbouwen daarvan, heel interessant allemaal.

Volgende stop was Amed, oostkust van Bali, waar Val een vriendin heeft opgezocht die ze al vier jaar niet had gezien. Een rustig kustplaatsje waar verder weinig te beleven viel. Toen een andere chauffeur geregeld om naar Padang Padang (zuidwesten) te gaan, prijs afgesproken met z'n baas. Onze chauffeur was best aardig, tot het moment dat we aankwamen in Padang Padang, de accomodaties volzaten of belachelijk geprijsd waren. We vroegen daarom of hij ons mee wilde nemen naar Kuta, omdat hij daar op de terugweg toch langskwam. Ja voor een belachelijke meerprijs én als klap op de vuurpijl vroeg meneer ons ineens een andere prijs voor deze hele rit hier naar toe! Hij werd me een partijtje boos toen we daar niet op in gingen en zette ons zonder pardon uit de auto! Tassen werden er nog net niet uitgesmeten, omdat we die zelf pakten haha. Waarschijnlijk wilde hij de meerprijs zelf in z'n zak steken, maar hij bleef volhouden dat z'n baas een andere prijs met ons had afgesproken. Toen ik hem de mail liet zien met het bedrag, maakte hij ons ook nog uit voor leugenaars. Nice... Als ik ergens niet tegen kan, is het oneerlijkheid. Maar goed, meneer scheurde weg en wij stonden letterlijk op straat. Een meisje schoot ons te hulp door een echte taxi te bellen en we konden als nog naar Kuta voor onze laatste 3 dagen. Lekker naar het strand, gezellig drankjes doen en uitgaan. Heerlijke afsluiting van Indonesië!

Indonesië bestaat uit 17000 eilanden en ik heb er afgelopen maand slechts een paar bezocht (Java, Kalimantan, Gillis, Lombok, Sumbawa, Laba, Komodo, Rinca, Flores en Bali) een heel veelzijdig land, er valt veel te zien, te beleven en te ontdekken. En om dat allemaal te kunnen bewonderen, heb miljoenen uitgegeven... 1 miljoen Indonesische rupiah is ongeveer €60 ;-) hihi!
Indonesië is apart in alle opzichten, o.a. verschillende religies die strikt worden nageleefd, rijbewijs koop je gewoon op straat, drugs en taxi's in overvloed, in de steden krioelt het van de motorbikes, terwijl er in het platteland hard gewerkt wordt op o.a. de rijstvelden of koffieplantages. Jammer genoeg wordt er weinig aandacht geschonken aan de natuur, óveral ligt afval en benzine is overal te koop; het wordt zelfs in glazen literflessen aangeboden langs de weg. Anderzijds worden bijvoorbeeld de tempels en moskeeën prima onderhouden.

Time flies, het is alweer tijd om afscheid te nemen van Indonesiaaaaa. Vandaag vliegen we naar Maleisië, waar we vast weer heel veel gaan zien en beleven!

Liefs Esther

Ik wilde zojuist fotoruimte bijkopen, maar site loopt helaas steeds vast...

• 29 Mei 2014 - 06:45

Rob, Immy & Finn:

Wat een helle ervaring op de boot. Zkkr verveelend als die gene
    naast jou zich draait dat je zelf ook moet draaien. Geweldig om dolfijnen en vissen
    enzo te zien. En dan de mooie wandelingen en zonsondergang..
    De aapjes zijn niet lief. Als Finn de foto van jou en het aapje laten
    zien zegt ie Tante en oehaa;-) Geniet er maar lkkr van. Want jou
    laaste 2 maandjes beginnen bijna.
    Kussies van ons
    Dikke knuffel van diene greumel ♡

• 29 Mei 2014 - 07:43

Marion & Ricky:

Woh wat een belevenissen weer ! Gaaf !! En wat vliegt de tijd!
    Geniet van je laatste stukje! Haal er, zoals je je hele reis al doet, nog even alles uit!
    Je rugzakje wordt steeds voller en voller met de mooiste herinneringen en verhalen die je altijd mee zult nemen!! Kus!

• 29 Mei 2014 - 08:05

Wilja:

Wow, je maakt de mooiste en soms ook de meest bizarre dingen mee. Wat heerlijk om dit alles te lezen. Je laatste hoofdstukken van dit avontuur ga je nu meemaken. Maak ook daar een onvergetelijke tijd van en geniet van al het bijzonders wat de komende tijd op je pad komt. En tot binnenkort, want dat mogen we nu al zeggen! Xx

• 29 Mei 2014 - 08:27

Jo:

Wauw! Wat een onwijs heerlijk verhaal! Doet me zo goed dat jullie zo genieten van ale mooie dingen! Stiekem jaloers hallo dolfijnen. Mantra's, apen en ik kan nog wel even doorgaan! Laat ik dat maar niet doen! :)

Ik ben benieuwd naar je foto's meid! Gelukkig staan er ook al een hoop op Facebook! Geweldig!

• 29 Mei 2014 - 19:24

Annemie:

Hoi Esther, wat heb je weer veel moois gezien, veel plezier in Maleisie!

• 29 Mei 2014 - 19:26

Annemie:

Hoi Esther, wat heb je weer veel moois gezien! Op naar Maleisie, groetjes

• 29 Mei 2014 - 21:26

Jantine:

Es,
    Dat klinkt weer allemaal fantastisch! Lijkt me echt gaaf om dat te kunnen beleven. Geniet er nog maar van want voordat je het weet moet je weer aan het werk. Dat zal wel ff wennen zijn. Wij zijn al aan het aftellen tot het zomervakantie is. Geniet ook van het lekkere weer....dat valt hier nu een beetje tegen. Wouter, jantine, isa, Timo en Max

• 01 Juni 2014 - 17:43

Gerry:

hoi Esther
    wat een avontuur hebben jullie weer mee gemaakt.
    wat leuk van die boot reis en de aapjes verhaal
    het gaat nu op het einde aan van je grote reis.geniet nog samen
    o ja wat was het leuk om je stem te horen ,
    op mijn verjaardag dan denk wat is de wereld,
    dan toch klein.
    nou nichtje op naar Maleisie

gr ome Gerrit tante Gerry *
    dikke poot Boris

• 01 Juni 2014 - 18:33

Marlea:

Je hebt weer heel wat natuur gezien en de ware aard van mensen gezien ook al is dit niet altijd positief. Maar zo'n wereldreiziger als jij nu bent is niet snel te intimideren.
    Maleisië heeft ook meerdere gezichten dus geniet en laat alles op je afkomen.

Groet, Marlea

• 04 Juni 2014 - 23:27

Elly:

Hoi Esther

Alweer een spannend verhaal
    en wat een belevenissen allemaal
    wat zal je het druk krijgen als je weer terug bent om alles maar tegen iedereen te vertellen
    vooral op school kun je heel wat vertellen over de wereld die je op heel veel plaatsen hebt gezien
    en dan al die verschillende talen die je hebt gehoord
    wat zal je moeten wenen in dit kikker landje
    Nog veel plezier de laatste weken

Gr Tante Elly en ome ed

• 07 Juni 2014 - 08:21

Aisha:

Wow, wat heb je mooie dinge gezien tijdens het snorkelen!! x